Stronę odwiedzono:
27118056 razy
|
„WYKORZYSTANIE TEKSTU LITERACKIEGO W PRACY Z CZYTELNIKIEM DZIECIĘCYM I MŁODZIEŻOWYM”
- seminarium dla bibliotekarzy pracujących w oddziałach i filiach
dziecięcych woj. podkarpackiego
28 czerwca 2011 r. w Sali Wykładowej WiMBP w Rzeszowie przy ul. Sokoła 13 odbyło się, zorganizowane przez Dział Instrukcyjno-Metodyczny seminarium „Wykorzystanie tekstu literackiego w pracy z czytelnikiem dziecięcym i młodzieżowym”, w którym wzięło udział 36 bibliotekarzy pracujących w oddziałach i filiach dziecięcych woj. podkarpackiego.
Spotkanie otworzyła Lucyna Kloczkowska, kierownik Działu Instrukcyjno-Metodycznego WiMBP w Rzeszowie, która przywitała licznie przybyłych bibliotekarzy oraz przedstawiła program seminarium.
Działania IBBY oraz Polskiej Sekcji IBBY na rzecz książki przedstawiła Maria Kulik, prezes PS IBBY. Celem Polskiej Sekcji IBBY – Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych jest integracja środowisk profesjonalnie związanych z książką dla dzieci, upowszechnianie kryteriów określających dobrą książkę dla dziecka, promocja książki wartościowej literacko i graficznie, promocja osiągnięć polskich pisarzy, ilustratorów i tłumaczy za granicą, pozyskiwanie wartościowych tekstów literatury obcojęzycznej oraz inicjowanie prac naukowych i działalność oświatowa. PS IBBY współpracuje z szeroko pojętym kręgiem „ludzi książki”, organizuje cykliczne konkursy krajowe, wystawy, prezentacje, panele dyskusyjne, bierze udział w sympozjach i panelach w kraju i za granicą, uczestniczy w międzynarodowym systemie wymiany informacji o rynku książki dla dzieci, współpracuje z MKiDN i MSZ przy prezentacjach narodowych za granicą, uczestniczy w przygotowaniu ekspozycji na Biennale Ilustracji w Bratysławie i Międzynarodowe Targi Książki Dziecięcej w Bolonii. Nominuje rodzimych twórców do wpisania ich książek na Listę Honorową IBBY, Nagrody Pamięci Astrid Lindgren – ALMA, Nagrody IBBY – Asahi za wybitną aktywność w dziedzinie wspierania programów czytelniczych. Przyznaje nagrody: Medal Polskiej Sekcji IBBY za całokształt twórczości, Książka Roku, Nagroda Donga, w której nagradzani są wydawcy, a nie autorzy tekstu bądź ilustracji.
Maria Kulik przedstawiła także w formie prezentacji multimedialnej „Między kartami, między słowami. Współczesna książka dla dzieci i młodzieży źródłem inspiracji dla bibliotekarza” wykorzystanie tekstu literackiego w pracy z młodym czytelnikiem w bibliotece na przykładzie takich form pracy jak: głośne czytanie (Zaczarowane historie, Maleńkie królestwo królewny Aurelki), opowiadania, karty sejneńskie (Zielony i Nikt), konkursy: recytatorskie (Bromby i Fikandra wieczór autorski), plastyczne (Zarafa), literackie (Czarny młyn, Diabełek), zajęcia plastyczne (Do czego nie służy młotek?, D.E.S.I.G.N, Straszna książka, czyli upiorna zabawa w rymy, Agnieszka Osiecka dzieciom), dyskusje (puste krzesło, „Dlaczego ludzie… Dlaczego ja?, Szczury i wilki, Czynnik miłości, seria Filozofia dla dzieci), booktalking – forma adresowana do gimnazjalistów i klas starszych szkół podstawowych (Kiedy zegar wybije dziesiątą, Lotnik, Za niebieskimi drzwiami, PKP, czyli poczet królów polskich), metoda KLANZY (Kłębek przyjaźni, plakat „Dokończ zdanie…, zabawa ruchowa z kostką do gry, regał z książkami na hasło). Podkreśliła, że wiele tekstów literackich znakomicie nadaje się i może być wykorzystywana do pracy z młodym czytelnikiem w bibliotece pod warunkiem, że ich treść jest dobrze znana bibliotekarzom pracującym z dziećmi i młodzieżą.
Swoimi doświadczeniami związanymi z wykorzystaniem tekstu literackiego w działalności animacyjnej skierowanej do dzieci i młodzieży w bibliotece z uczestnikami spotkania podzieliły się panie: Bożena Kruczkowska, kierownik Filii Nr 4 KBP w Krośnie i Teresa Rawska, pracownik Oddziału dla Dzieci Filii Nr 1 MBP w Tarnobrzegu. Przygotowane przez obie panie prezentacje multimedialne przedstawiały ciekawe formy pracy z dziećmi i młodzieżą oparte na tekście literackim, takie jak: „Radość czytania” (zajęcia dla najmłodszych dzieci), „W książkach mądrości wiele – pomóż mi je odczytać” (głośne czytanie połączone z dyskusją), „Zaklęte w baśniach”, „Książka pomaga żyć” (rozmowy na temat przeczytanych utworów), „Ananasy z naszej klasy” (utwory Małgorzaty Musierowicz), „Rodzinne spotkania głośnego czytania”, „Cała Polska czyta dzieciom” (akcje czytelnicze w ramach ogólnopolskiej kampanii społecznej), „Zaczarowany bajek świat” (cykl lekcji bibliotecznych dla najmłodszych czytelników), konkursy recytatorskie (najczęściej poświęcone twórczości jednego autora), konkursy tematyczne („Póki mróz nie zginie” – wiersze o zimie, „Wesołe strofy o zwierzętach”), konkursy plastyczne (maskotka – tajemniczy, biblioteczny cudak), konkursy poetyckie („Miłość wystarczy, że jest” – o poezji ks. J. Twardowskiego), spotkania autorskie ze znanymi i lubianymi twórcami literatury dla dzieci i młodzieży, warsztaty literackie i dziennikarskie („Jak pisać książkę”, zasady poprawnego pisania newsów), warsztaty teatralne („Tajemnice teatru”), inscenizacje teatralne („Trolle z Bullerbyn”), I Festiwal Bajek (prezentacja grup teatralnych
z krośnieńskich szkół podstawowych), „Z książką w roli głównej” (spektakl w wykonaniu dzieci), „Dom mody na różne pogody” (inscenizacja przygotowana przez biblioteczną grupę teatralną „Molki”), „Szkoła marzeń” – wernisaż prac plastycznych dzieci w Galerii Małych Artystów. We wszystkich prezentowanych przez bibliotekarki formach pracy książka zawsze występuje w roli głównej, jest inspiracją do działań literackich i plastycznych, pobudza wrażliwość estetyczną, sprzyja rozwojowi postaw twórczych oraz wyzwala różne formy ekspresji młodych uczestników.
Kolejnym punktem seminarium była relacja Małgorzaty Sierżęgi, instruktor ds. czytelnictwa dzieci i młodzieży WiMBP w Rzeszowie z udziału w konferencji „Między dzieciństwem a dojrzałością, czyli młodzież w bibliotece” oraz w międzynarodowych warsztatach „Nowe media w bibliotece dla młodzieży” w Mediatece „Start-Meta” w Warszawie. Ich celem było przybliżenie bibliotekarzom pracującym z młodym czytelnikiem wizerunku współczesnej młodzieży i jej udziału w kulturze i edukacji, wskazanie na aktywizujące formy działalności bibliotek, przykłady „dobrych praktyk”, czyli oferta bibliotek adresowana do młodzieży, prezentacja nowoczesnych mediów w bibliotekach, promocja niestandardowych metod edukacji oraz podniesienie ich atrakcyjności dla nastolatków.
Na zakończenie spotkania Małgorzata Sierżęga dokonała przeglądu nowości wydawniczych przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, które warto przeczytać i zakupić do zbiorów bibliotek dziecięcych następujących wydawnictw: Akapit Press, Bajka, Czarna Owieczka, Dwie Siostry, EneDueRabe, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Hokus-Pokus, Muza, Literatura, Nowy Świat, Otwarte, Skrzat, W.A.B. i Znak.
Oprac. Małgorzata Sierżęga
Dział Instrukcyjno-Metodyczny
WiMBP w Rzeszowie