Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

DKK w Rzeszowie

„Miron, Ilia, Kornel. Opowieść biograficzna o Kornelu Filipowiczu”

14-12-2021

Justyna Sobolewska: „Miron, Ilia, Kornel. Opowieść biograficzna o Kornelu Filipowiczu.”

„Miron, Ilia, Kornel. Opowieść biograficzna o Kornelu Filipowiczu” Justyny Sobolewskiej to kolejna pozycja, dzięki której, po lekturze biografii Olgi Boznańskiej, Mai Berezowskiej i Kazimierza Manna możemy dopełnić swoją wiedzę o losach kultury polskiej w okresie między wojnami oraz bezpośrednio po II wojnie. „Miron, Ilia, Kornel. Opowieść biograficzna o Kornelu Filipowiczu”, pozwala w zupełnie innym świetle dostrzec niezwykłość Kornela Filipowicza, twórcy, z którym członkowie DKK mieli okazję zetknąć się przy lekturze wydanej przez „Znak” książki „Listy. Najlepiej w życiu ma Twój kot”, zawierającej korespondencję Wisławy Szymborskiej i Kornela Filipowicza. O ile stosunkowo dobrze mogliśmy poznać biografię Wisławy Szymborskiej, pogłębioną po spotkaniu autorskim z jej sekretarzem Michałem Rusinkiem, to postać samego Kornela Filipowicza pozostawała niejako w tle. Tymczasem jest to jeden z najważniejszych powojennych prozaików, mistrz małych form, który w pozornie szarych opowieściach ujmował istotę rzeczy. Był niezwykle ceniony przez Wisławę Szymborską, która uważała, że Nobel należał się właśnie Filipowiczowi, a po jego śmierci dokładała wielu starań, aby twórczość Kornela Filipowicza nie odeszła w niepamięć.

 

Jego tułacze losy to odzwierciedlenie historii wielu polskich rodzin: urodzony w Tarnopolu, maturę zdawał w Cieszynie, by po wojnie osiąść w Krakowie. W czasie wojny pracował w kamieniołomach w Zagnańsku, w antykwariacie, w biurze budowlanym, cały czas tworząc i publikując. Aresztowany przez gestapo w kwietniu 1944 roku był więźniem obozów koncentracyjnych Groß-Rosen i Sachsenhausen. Jego przeżycia stały się kanwą większości utworów, co Justyna Sobolewska wielokrotnie podkreśla w biografii.

 

Już w liceum zetknął się z Julianem Przybosiem, dzięki któremu zainteresował się awangardą. Znał członków teatru Cricot, przyjaźnił się z braćmi Różewiczami. Żonaty z Marią Jaremianką, głęboko przeżył jej przedwczesną śmierć. Synem z tego małżeństwa – Aleksandrem, zajmowali się dziadkowie Jaremowie. Poprzez przyjaciół poznał drugą żonę Marię Próchnicką, historyka sztuki, z którą ożenił się w 1964 roku. Z tego małżeństwa miał syna Marcina, który razem z matką pozostał w Łodzi. Dzięki Justynie Sobolewskiej poznajemy poglądy polityczne Kornela Filipowicza, jego ogromne i autentyczne zainteresowanie sprawami społecznymi, rozczarowanie, jakie budził w nim wprowadzany po wojnie system społeczny. Wielką i nieprzemijającą pasją Filipowicza było wędkowanie. Czas spędzany z przyjaciółmi nad wodą i wyprawy na kajakach były swoistym antidotum na realia dnia codziennego. Jego niezwykły związek z Wisławą Szymborską nigdy nie przybrał oficjalnego charakteru, nigdy nie zamieszkali razem, a bliscy im przyjaciele mogli z czułością obserwować, jak bardzo są w sobie zakochani.

 

Mnie osobiście uderzyła widoczna w twórczości Filipowicza niezwykła przenikliwość w ocenie sytuacji społecznej w Polsce. O podziałach między Polakami pisał już w latach 70., osobiście zaprojektował „Medal grabarza kultury polskiej”; w środowisku twórców żywe były także dyskusje, czy kultywować „kulturę wysoką”, czy raczej podążać za mało wyrobionym gustem szerokiej publiczności. Aby chociaż trochę poznać meandry przemian osobowości Kornela Filipowicza, jego zaangażowanie w twórczość literacką, od publikacji w periodykach poprzez nowele i powieści, a także scenariusze filmowe, trzeba po prostu samemu przeczytać „Miron, Ilia, Kornel. Opowieść biograficzna o Kornelu Filipowiczu” Justyny Sobolewskiej – książkę napisaną wartkim językiem, w której liczne zdjęcia dopełniają cytaty, odzwierciedlające osobowość twórcy.

 

Maria Suchy

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: