Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27105974 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2019

„5 sekund do IO” i „Rebeliantka” Małgorzaty Wardy na spotkaniu DKK dla młodzieży - relacja

03-04-2019

„5 sekund do IO” i „Rebeliantka” Małgorzaty Wardy na spotkaniu DKK dla młodzieży

 

Na marcowe lektury młodzież z Dyskusyjnego Klubu Książki wybrała dwie książki z cyklu: „5 sekund do IO” oraz „Rebeliantka” Małgorzaty Wardy.

 

"5 sekund do IO" to niezwykła powieść, która otrzymała nagrodę Książki Roku 2015
w kategorii literackiej polskiej sekcji IBBY oraz prestiżowe międzynarodowe wyróżnienie literackie White Ravens 2016 i znalazła się wśród książek roku 2016 polecanych przez Internationale Jugendbibliothek – Międzynarodową Bibliotekę Książek dla Młodzieży.

 

Akcja książki toczy się na dwóch planach – w realnym życiu i w grze, do której wchodzi szesnastoletnia bohaterka Mika. Dziewczyna mieszka w domu dziecka, straciła rodziców
i została rozdzielona z młodszą siostrą. Jest zamknięta w sobie, dlatego też ucieka w świat gier komputerowych. Kiedy w szkole Miki dochodzi do strzelaniny i tylko ona widziała sprawcę, nastolatka zostaje zwerbowana przez policję i wkracza jako tajna agentka w wirtualny świat stworzony na wulkanicznym księżycu IO. Okazuje się, że chłopak, który strzelał, grał w najnowszą grę w systemie Work a Dream wraz z Miką. Work a Dream to wysoko rozwinięta technologia, która przenosi świadomość gracza do świata wirtualnego, sprawiając, że jest w stanie odczuwać wszystko – od zapachów i smaków, temperatury, po ból i własną śmierć.

 

„Rebeliantka” stanowi kontynuację losów Miki, która po grze na IO otrzymała intratną propozycję od twórcy We Fly High, aby grać w najnowszej grze w grupie opiekunów. Mika cały czas przeżywa traumę związaną ze strzelaniną. Na dodatek rówieśnicy obwiniają ją o to, że nie zapobiegła tragedii. Zbliża się premiera nowej interaktywnej gry rozgrywającej się na mroźnym księżycu Tytanie, która wzbudza mnóstwo kontrowersji…

 

Obie powieści bardzo podobały się Klubowiczom. Dynamiczna akcja,  gra i przebywanie w cyberprzestrzeni, spisek i świetnie nakreślone postaci sprawiły, że nie mogli oderwać się od lektury. Rozmawialiśmy o tym, czy gry komputerowe mogą uzależniać, jak niebezpieczna jest anonimowość w Internecie oraz o przemocy w szkole.

 

Autorka z lekkością opisuje świat gier komputerowych, tworzy niezwykły krajobraz, który  wręcz hipnotyzuje czytelnika i zamienia go w gracza. Jest to najlepszy dowód na to, jak wciągający może być wirtualny świat. Powieści świetnie obrazują zagrożenia jakie płyną z uzależnienia od gier komputerowych, ciągłego przebywania przed komputerem oraz wszechobecnej przemocy. Młodzież, uzależniona od nowoczesnej technologii izoluje się, nie potrafi poradzić sobie w prawdziwym życiu, zanikają kompetencje społeczne. Wyobcowanie, samotność, brak celu i pasji  to tylko niektóre konsekwencje zbyt długiego przebywania w cyberprzestrzeni. Powieść wciąga w wir relacji między młodymi osobami, które nagle otrzymują władzę nad światem, co pokazuje ludzką skłonność do brutalności i chęci dominacji za wszelką cenę. W wirtualnej rzeczywistości szybko puszczają hamulce i zanikają granice, a gra wymyka się spod kontroli. Niestety łatwo jest przenieść takie zachowania do prawdziwego życia, tym bardziej kiedy brakuje nam wsparcia i akceptacji ze strony rówieśników. Gry zawierające przemoc powodują wzrost poziomu agresji, uczą wrogich zachowań wobec innych oraz tego, że najszybszym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.

 

Autorka porusza w powieści bardzo ważny społeczny problem. W czasach gdy gry komputerowe z każdym rokiem stają się jeszcze bardziej nowoczesne, rozbudowane i przez to coraz bardziej wciągające, warto pamiętać, że mają one niezwykle silny wpływ na ludzką psychikę, a ich nadużywanie bardzo szybko może doprowadzić nas na skraj uzależnienia.

 

Agnieszka Dworak

-------------------------------------------------------------------------

GALERIA

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: