Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27105763 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2015

5 SEKUND DO IO Małgorzaty Wardy. Spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki w Oddziale dla Dzieci i Młodzieży – relacja

02-09-2015

5 Sekund Do Io Małgorzaty Wardy.

Spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki

- Oddział dla Dzieci i Młodzieży

 

Ten świat jest jak... – Waham się, czy powinnam użyć tego słowa. – Jak alternatywne życie. Jest niemal doskonały*.

 

Mika Landowska to szesnastolatka – mistrzyni gier komputerowych, którą życie ciężko doświadczyło. Mieszka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, straciła ojca w wypadku samochodowym, została rozdzielona z siostrą, w rodzinach zastępczych nie ułożyło się jej. Kiedy w szkole Miki dochodzi do strzelaniny i tylko ona widziała sprawcę, znajomy policjant prosi Mikę, aby pomogła mu przeprowadzić śledztwo w wirtualnym świecie najnowszej gry komputerowej „Work a Dream”, aby odnaleźć nastoletnich graczy pochłoniętych rzeczywistością nowoczesnej gry. Czy Mika również wpadnie w pułapkę niebezpiecznej gry?

„5 sekund do IO” to powieść , której akcja rozgrywa się na dwóch planach: rzeczywistym oraz w grze komputerowej. Strzelanina w szkole jest punktem wyjścia do wydarzeń w powieści, dzieli też życie Miki na „przed” i na „po”, ponieważ gdy dziewczyna wkracza na Io wszystko się zmienia. Wirtualny świat stworzony na wulkanicznym księżycu Jowisza, jest fascynujący i niebezpieczny. Gracz odczuwa temperaturę otoczenia, zapachy i smaki, pragnienie, zmęczenie i ból. A to wszystko sprawia, że gra wciąga bez reszty. Mika odkrywa kolejno coraz więcej faktów związanych zarówno z samą grą, jak i z jej własnym życiem.

Scenariusz jaki rysuje autorka, pochłania czytelnika i nie pozwala odejść od lektury. Kiedy razem z Miką wchodzimy do wirtualnego świata zapominamy o rzeczywistości i gramy o życie. Trzymająca w napięciu akcja, mnóstwo tajemnic oraz niepewność, jaką zasiewa w nas fabuła, niepokoją i dają poczucie jakbyśmy to my grali w „Worka a Dream”. Chcemy grać i dowiedzieć się co będzie dalej, krok po kroku odkrywać tajemnice Io. Powoli staje się jasne, że gra jest niebezpieczna i ma niedobry wpływ na psychikę graczy. Cienka jest granica pomiędzy grą a uzależnieniem od niej. Mika ucieka w świat gier, aby znaleźć tam sens życia, zapomnieć, żyć na swoich warunkach. W rzeczywistości jest osobą wycofaną i cichą, ale gdy gra, wyróżnia się, a poza tym, jak sama twierdzi: Zaangażowałam się tak mocno, ponieważ poza wirtualnym światem nie mam nikogo ani niczego, do czego chciałabym wrócić*.

 

Małgorzata Warda stworzyła ciekawe, charakterystyczne i pełnokrwiste postacie, nawet ich alter ega – avatry, które poznajemy w wirtualnym świecie, mają swój własny charakter, są realne i szybko zyskują naszą sympatię lub zniechęcają do siebie. Tak jak to bywa w prawdziwym życiu, bohaterowie książki są inni w świecie rzeczywistym, niż w grze. Akcja rozgrywająca się na granicy fantasy i rzeczywistości jest również wiarygodna i realna, bo jest prawdopodobna. Historia Miki zachęca do dyskusji na temat poszukania w wirtualnym świecie akceptacji, bliskości, przyjaźni, jak również nasuwa myśli o zgubnych skutkach testowania i przekraczania granic. Najważniejsze jest, aby umieć odróżnić dobro od zła i nie bać się podejmować właściwych moralnie decyzji.

Agnieszka Dworak

 

Opinie Klubowiczek:

 

„5 sekund do IO” to opowieść o młodej dziewczynie zmagającej się ze światem rzeczywistym, poprzez walkę w wirtualnym świecie. W powieści pojawiają się tematy dotyczące przyjaźni, rywalizacji oraz ucieczki przed codziennymi problemami . Głównym przesłaniem książki jest umiejętność odróżnienia dobra od zła oraz postawienie wyraźnej granicy między światem wirtualnym a rzeczywistym. Polecam!

Sylwia

 

W książce „5 sekund do IO” Małgorzaty Wardy możemy wczuć się w losy postaci z gry komputerowej, która dzięki zaawansowanej technologii angażuje wszystkie zmysły gracza, wciągając go całkowicie w wyimaginowany świat. Gracze chcą uciec od własnego życia, problemów, pragną akceptacji i przynależności do grupy, ale jest to tylko namiastka prawdziwego życia…

Daria

___________________________________________________________________________________________

*Małgorzata Warda, „5 sekund do IO”, Media Rodzina, Poznań 2015.

**Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: