Stronę odwiedzono:
27105763 razy
|
5 Sekund Do Io Małgorzaty Wardy.
Spotkanie Dyskusyjnego Klubu Książki
- Oddział dla Dzieci i Młodzieży
Ten świat jest jak... – Waham się, czy powinnam użyć tego słowa. – Jak alternatywne życie. Jest niemal doskonały*.
Mika Landowska to szesnastolatka – mistrzyni gier komputerowych, którą życie ciężko doświadczyło. Mieszka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, straciła ojca w wypadku samochodowym, została rozdzielona z siostrą, w rodzinach zastępczych nie ułożyło się jej. Kiedy w szkole Miki dochodzi do strzelaniny i tylko ona widziała sprawcę, znajomy policjant prosi Mikę, aby pomogła mu przeprowadzić śledztwo w wirtualnym świecie najnowszej gry komputerowej „Work a Dream”, aby odnaleźć nastoletnich graczy pochłoniętych rzeczywistością nowoczesnej gry. Czy Mika również wpadnie w pułapkę niebezpiecznej gry?
„5 sekund do IO” to powieść , której akcja rozgrywa się na dwóch planach: rzeczywistym oraz w grze komputerowej. Strzelanina w szkole jest punktem wyjścia do wydarzeń w powieści, dzieli też życie Miki na „przed” i na „po”, ponieważ gdy dziewczyna wkracza na Io wszystko się zmienia. Wirtualny świat stworzony na wulkanicznym księżycu Jowisza, jest fascynujący i niebezpieczny. Gracz odczuwa temperaturę otoczenia, zapachy i smaki, pragnienie, zmęczenie i ból. A to wszystko sprawia, że gra wciąga bez reszty. Mika odkrywa kolejno coraz więcej faktów związanych zarówno z samą grą, jak i z jej własnym życiem.
Scenariusz jaki rysuje autorka, pochłania czytelnika i nie pozwala odejść od lektury. Kiedy razem z Miką wchodzimy do wirtualnego świata zapominamy o rzeczywistości i gramy o życie. Trzymająca w napięciu akcja, mnóstwo tajemnic oraz niepewność, jaką zasiewa w nas fabuła, niepokoją i dają poczucie jakbyśmy to my grali w „Worka a Dream”. Chcemy grać i dowiedzieć się co będzie dalej, krok po kroku odkrywać tajemnice Io. Powoli staje się jasne, że gra jest niebezpieczna i ma niedobry wpływ na psychikę graczy. Cienka jest granica pomiędzy grą a uzależnieniem od niej. Mika ucieka w świat gier, aby znaleźć tam sens życia, zapomnieć, żyć na swoich warunkach. W rzeczywistości jest osobą wycofaną i cichą, ale gdy gra, wyróżnia się, a poza tym, jak sama twierdzi: Zaangażowałam się tak mocno, ponieważ poza wirtualnym światem nie mam nikogo ani niczego, do czego chciałabym wrócić*.
Małgorzata Warda stworzyła ciekawe, charakterystyczne i pełnokrwiste postacie, nawet ich alter ega – avatry, które poznajemy w wirtualnym świecie, mają swój własny charakter, są realne i szybko zyskują naszą sympatię lub zniechęcają do siebie. Tak jak to bywa w prawdziwym życiu, bohaterowie książki są inni w świecie rzeczywistym, niż w grze. Akcja rozgrywająca się na granicy fantasy i rzeczywistości jest również wiarygodna i realna, bo jest prawdopodobna. Historia Miki zachęca do dyskusji na temat poszukania w wirtualnym świecie akceptacji, bliskości, przyjaźni, jak również nasuwa myśli o zgubnych skutkach testowania i przekraczania granic. Najważniejsze jest, aby umieć odróżnić dobro od zła i nie bać się podejmować właściwych moralnie decyzji.
Agnieszka Dworak
Opinie Klubowiczek:
„5 sekund do IO” to opowieść o młodej dziewczynie zmagającej się ze światem rzeczywistym, poprzez walkę w wirtualnym świecie. W powieści pojawiają się tematy dotyczące przyjaźni, rywalizacji oraz ucieczki przed codziennymi problemami . Głównym przesłaniem książki jest umiejętność odróżnienia dobra od zła oraz postawienie wyraźnej granicy między światem wirtualnym a rzeczywistym. Polecam!
Sylwia
W książce „5 sekund do IO” Małgorzaty Wardy możemy wczuć się w losy postaci z gry komputerowej, która dzięki zaawansowanej technologii angażuje wszystkie zmysły gracza, wciągając go całkowicie w wyimaginowany świat. Gracze chcą uciec od własnego życia, problemów, pragną akceptacji i przynależności do grupy, ale jest to tylko namiastka prawdziwego życia…
Daria
___________________________________________________________________________________________
*Małgorzata Warda, „5 sekund do IO”, Media Rodzina, Poznań 2015.
**Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.