Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27108029 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2016

Rozmowy o Literaturze – Współczesność. Wykład Tomasza Kaszy z Uniwersytetu Rzeszowskiego w Filii nr 7 – relacja

17-10-2016

Rozmowy o Literaturze –

Współczesność. Wykład Tomasza Kaszy z Uniwersytetu Rzeszowskiego –

Filia nr 7

 

„Rozmowy o Literaturze – Współczesność” to tytuł wykładu, który wygłosił Tomasz Kasza – absolwent UJ, doktorant i literaturoznawca Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego, 26 września 2016 r., w Filii nr 7 WiMBP w Rzeszowie, w ramach cyklu „Kultura Żywego Słowa”. Uczestniczyli w nim uczniowie kl. IIIT z VII Liceum Ogólnokształcącego (op. Anna Sitko-Ciupak, Dorota Frańczak).

 

Poniżej prezentujemy fragment wykładu Tomasza Kaszy:

 

Literatura współczesna datowana jest od okresu powojennego. Jednak na jej kształt, charakter, a przede wszystkim tematykę wpływ miały wielkie wydarzenia, związane z II wojną światową. Jej doświadczenie, zwane „przeżyciem pokoleniowym”, stało się cezurą w biografiach wielu twórców. Niektórych – pozbawiając życia. Nazwano ich „Pokoleniem Kolumbów”, na wzór ukutego przez Romana Bratnego określenia Kolumbowie rocznik’20.

 

Wyznacznikami tej generacji był przede wszystkim młody wiek (około 18-20 lat) w momencie wybuchu wojny. Prócz niego cechą charakterystyczną jest często podjęcie walki i poniesiona w jej wyniku śmierć. Dodatkowym elementem ich biografii jest konflikt pomiędzy talentem pisarskim, a koniecznością walki i najwyższych często ofiar.

 

Do tego pokolenia zaliczali się, m.in. Krzysztof Kamil Baczyński (1921-1944), który tworzył głównie w czasie okupacji, zdążył wydać tylko dwa tomy wierszy: „Wiersze wybrane” i „Arkusz poetycki. Pierwszy powojenny tom”, odtworzony z rękopisów „Śpiew” z pożogi, ukazał się w 1947 r. i był porównywany z twórczością Słowackiego. Pisał o niepokojach pokolenia Kolumbów, o dramatycznych wyborach i straconych szansach. Jego twórczość nazywana jest poezją apokalipsy spełnionej.

 

Inny twórca to Stanisław Barańczak (ur. 1946), który w swojej deklaracji poetyckiej głosił, że obowiązkiem poezji jest walka o niezafałszowany obraz świata. Do rzeczywistości społecznej docierał przez grę z językiem (kontynuacja lingwizmu), parodiował nowomowę. Głosił, że w pełnym sprzeczności świecie poeta ma obowiązek uczestniczyć w zbiorowym losie. W Widokówce z tego świata (1988) rezygnuje z polityki, aby zająć się tematyką egzystencjalną. Jest laureatem Nagrody Nike za tom Chirurgiczna precyzja.

 

Również Zbigniewa Herberta (1924-1998) interesowała problematyka moralno-egzystencjalna, próbował określić kondycję człowieka XX w., którego obowiązkiem jest etyczna służba prawdzie. Łączył patos z groteską, klasycyzm z awangardą, intelektualność z prostotą. Za właściwy tom uważany jest „Struna światła” (1956), zawierający wiersze pisane przez 15 lat. Kolejne tomy to: „Hermes, pies i gwiazda” (1957), „Studium przedmiotu” (1961), „Napis” (1969), „Pan Cogito” (1974), „Osiemnaście wierszy” (1983), „Elegia na odejście” (1990) i „Rovigo” (1992). Wrażenia z podróży po Francji i Włoszech zawarł w szkicach Barbarzyńca w ogrodzie (1962).

 

Tomasz Kasza

Wydział Filologii Polskiej

Uniwersytet Rzeszowski

_______________________________________________________________________________________

GALERIA

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: