Stronę odwiedzono:
27103155 razy
|
Z POEZJĄ ZA PAN BRAT –
Spotkanie z Kingą Kuźniar w ramach Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci –
Filia nr 7
Rzeszowianka, Kinga Kuźniar, z wykształcenia ekonomistka i pedagog, z zamiłowania poetka i fotograf, była gościem spotkania w Filii nr 7 WiMBP w Rzeszowie, 6 kwietnia 2016 r. Spotkanie zorganizowano z okazji Międzynarodowego Dnia Książki dla Dzieci (2 kwietnia). Uczestniczyli w nim uczniowie kl. IVb ze Szkoły Podstawowej nr 22 w Rzeszowie (op. Anna Roga, Alina Daszkiewicz).
Prezentując swoją twórczość Kinga Kuźniar przytoczyła kilka utworów („Bocian”, „Lalka”), które wprowadziły dzieci w klimat spotkania. W nawiązaniu do wierszy „Pies” i „Kocia Rodzina” autorka opowiedziała o swoich przeżyciach z dzieciństwa, m.in. o przyjaźni kota i psa imieniem Tinka, gdy gościła u babci na wsi. Temat ten podjęli również uczestnicy spotkania dzieląc się swoimi wrażeniami, podejmując także dyskusję o rasach psów, którą zapoczątkowała poetka.
Utwory Poetki prezentujemy poniżej:
„KOCIA RODZINA”
Kocia mama
Kociątka karmi sama
Języczkiem manewruje
W mig futerka wyszoruje
Maleństwa mleko pociągają
W matkę mocno się wgryzają
Sześć szaro-burych
Kotków dachowych
Skacze tu i tam
Gryząc się w ogon
Hop w doniczkę
Hop na siostrzyczkę
Harcują w dzień i w nocy
Gdy słonce zamknie oczy
Mama dzieci strzeże
I w potrzebie pomoże
Szybko rosną kotki
Poznają okoliczne zakątki
Z mamą spacerują
Wszystkiemu wkoło się dziwią.
Kinga Kuźniar
„Pies”
Mam przyjaciela
Cocker spaniela
Ubranko ma puchate
I uszka klapnięte
Nie! Nie! – to nie miś Uszatek
Ma mały, zimny pyszczek
Oczka jak dwa węgielki
Proszą o chwilę uwagi
Mówi – nie odchodź proszę
Bo rozłąki nie zniosę
Musiałam wyjść do szkoły
A mój przyjaciel radosny
Za mną przypędził
W klasie mnie wywęszył
Wesoło wita ogonkiem
Skamląc z wyrzutem
Piesków różnorodność
Wyżła, jamnika czy buldoga godność
Są mieszańce kundle
Czy dostojne pudle
Lecz ja kocham swojego
Przyjaciela psiego.
Kinga Kuźniar
Kontynuując spotkanie dzieci wysłuchały piosenki Natalii Kukulskiej „Puszek Okruszek”, która swoją aranżacją i treścią muzyczną przeniosła nas w krainę dzieciństwa z ulubionym czworonożnym przyjacielem.
W dalszej części spotkania mowa była o sposobach pisania wierszy, w jakiś sposób je intepretować i co powinny zawierać. Wiersze białe – dodała Kinga Kuźniar – nie rymują się, gdyż ostatnie wyrazy nie zawierają dźwięczności tych samych sylab, co wiersze rymowane, stąd występuje różnica między wierszami rymowanymi a białymi. Przez wiersze możemy przekazać swoje emocje, marzenia i uczucia.
Zadaniem podsumowującym całość spotkania było napisanie przez młodych słuchaczy utworu o tematyce dotyczącej ulubionego czworonoga – psa lub o wiosennej porze roku. Posługując się wyobraźnią i prześcigając w pomysłach, stworzyli ciekawe interpretacje wspomnianego tematu.
Poniżej przedstawiamy dwa z nich:
„Wiosna”
Na łące są kwiaty kwitnące,
Bocian, też brodzi na łące,
Czerwone nogi podnosi,
O zieloną żabkę prosi.
Słońce mocno świeci,
Cieszą się wszystkie dzieci.
Emilka
„Pies”
Widziałam wczoraj psa spaniela,
na którego wołano Amela.
Miał krótką, brązowa sierść,
i bardzo prosił, żeby dać mu jeść.
Mieszka w małym pokoiku,
i śpi sobie na kocyku.
Bardzo lubi kość pachnącą
dużą, ale nie gorącą.
Weronika
Dziękujemy Kindze Kuźniar za udział w spotkaniu.
Anna Kurowska
--------------------------------------------------------------------------------
GALERIA
*Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.