Stronę odwiedzono:
27106727 razy
|
Etykieta w biznesie – Mieszanka Kulturowa.
Warsztaty z Sylwią K. Mazur – Filia nr 7
Jeśli chcesz, żeby ludzie wam czynili,
podobnie wy im czyńcie.
18 maja 2015 r. w Filii nr 7 odbyła się prelekcja „Mieszanka Kulturowa – etykieta w biznesie”, z cyklu „Komunikacja międzykulturowa”, poprowadzona przez Sylwię K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami przy WSIiZ w Rzeszowie dla uczniów kl. I TW z Zespołu Szkól Samochodowych (op. Katarzyna Bieniarz, Dorota Szymborska).
Etykieta biznesowa, o której była mowa w prelekcji, to zespół zasad związanych z prowadzeniem relacji biznesowych. W odróżnieniu od zwykłej etykiety, w savoir vivre biznesowym nie obowiązuje rozróżnienie na płeć oraz wiek, a jedynym kryterium jest tutaj miejsce w hierarchii organizacyjnej.
Pierwszym poruszonym tematem był ubiór. Pierwsze wrażenie, jakie wywieramy na innych jest najważniejsze – w wyglądzie liczy się przede wszystkim odczucie czystości oraz adekwatność stroju do miejsca i okazji. Innymi zasadami rządzą się zawody, w których obowiązuje mundur. Strój biznesowy powinien mieć kolor granatowy lub szary (czarny zarezerwowany jest osób na wyższych stanowiskach oraz na spotkania wieczorowe). Jednym z kluczowych zasad ubioru mężczyzn jest dobranie butów oraz paska, wykonanych z tej samej skóry. Poszetka (chustka w klapie garnituru) nie może być wykonana z tej samej tkaniny, co mucha lub krawat. Elegancki mężczyzna ma zawsze skarpetki, na tyle długie, aby nie odsłaniały łydek w pozycji siedzącej.
Kolejnym omówionym punktem były zachowania związane z powitaniem – starszy stopniem (dyrektor, kierownik) podaje rękę młodszemu, w przypadku etykiety społecznej inicjowanie kontaktu dotykowego zależy od kobiety. Ważne jest, aby podawana dłoń była ciepła i sucha. Oddając osobom starszym szacunek przedstawia się im osoby młodsze/niższe rangą. Całowanie dłoni kobiety w etykiecie biznesowej nie występuje. W relacjach zawodowych dotyk powinien być ograniczony do minimum. Kontakt wzrokowy powinien być długi na tyle, aby nie wzbudzić poczucia niezręczności. W większości państw Azji patrzenie sobie w oczy jest zarezerwowane dla osób o tym samym statusie społecznym. W kulturze arabskiej kobiety i mężczyźni nie powinni patrzeć sobie w oczy.
Kolejną zasadą, o której coraz częściej zdarza się zapomnieć, jest zakaz trzymania rąk w kieszeni podczas rozmów lub w towarzystwie kobiet.
Wizytówka, którą wręczamy, powinna być prosta, na ładnym papierze i czytelna. Powinna też, zawierać logo firmy, adres i nr telefonu.
Wysyłanie wiadomości drogą e-mailową powinno się rozpoczynać od tematu, następnie w nagłówku piszemy np. Szanowna Pani, Profesorze, Magistrze itp. Kończąc list należy dopisać Z wyrazami szacunku. Pomimo faktu, iż w komunikacji elektronicznej wiadomości są coraz krótsze, należy pamiętać, że w życiu zawodowym forma i treść świadczą nie tylko o nas, ale i o naszej firmie.
Dziękujemy Sylwii K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami w Rzeszowie oraz Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Rzeszów, za przygotowanie warsztatów dotyczących zasad zachowania się, zwłaszcza podczas rozmów biznesowych. Informacje te przydadzą się młodym słuchaczom w dalszym rozwoju ich życia w sytuacjach, które później napotkają.
Anna Kurowska
_______________________________________________________________________________________________
*Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.
GALERIA