Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27106727 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2015

ETYKIETA W BIZNESIE – MIESZANKA KULTUROWA. Warsztaty z Sylwią K. Mazur w Filii nr 7 – relacja

28-09-2015

Etykieta w biznesie – Mieszanka Kulturowa.

Warsztaty z Sylwią K. Mazur – Filia nr 7

 

Jeśli chcesz, żeby ludzie wam czynili,

podobnie wy im czyńcie.

 

18 maja 2015 r. w Filii nr 7 odbyła się prelekcja „Mieszanka Kulturowa – etykieta w biznesie”, z cyklu „Komunikacja międzykulturowa”, poprowadzona przez Sylwię K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami przy WSIiZ w Rzeszowie dla uczniów kl. I TW z Zespołu Szkól Samochodowych (op. Katarzyna Bieniarz, Dorota Szymborska).

 

Etykieta biznesowa, o której była mowa w prelekcji, to zespół zasad związanych z prowadzeniem relacji biznesowych. W odróżnieniu od zwykłej etykiety, w savoir vivre biznesowym nie obowiązuje rozróżnienie na płeć oraz wiek, a jedynym kryterium jest tutaj miejsce w hierarchii organizacyjnej.

 

Pierwszym poruszonym tematem był ubiór. Pierwsze wrażenie, jakie wywieramy na innych jest najważniejsze – w wyglądzie liczy się przede wszystkim odczucie czystości oraz adekwatność stroju do miejsca i okazji. Innymi zasadami rządzą się zawody, w których obowiązuje mundur. Strój biznesowy powinien mieć kolor granatowy lub szary (czarny zarezerwowany jest osób na wyższych stanowiskach oraz na spotkania wieczorowe). Jednym z kluczowych zasad ubioru mężczyzn jest dobranie butów oraz paska, wykonanych z tej samej skóry. Poszetka (chustka w klapie garnituru) nie może być wykonana z tej samej tkaniny, co mucha lub krawat. Elegancki mężczyzna ma zawsze skarpetki, na tyle długie, aby nie odsłaniały łydek w pozycji siedzącej.

 

Kolejnym omówionym punktem były zachowania związane z powitaniem – starszy stopniem (dyrektor, kierownik) podaje rękę młodszemu, w przypadku etykiety społecznej inicjowanie kontaktu dotykowego zależy od kobiety. Ważne jest, aby podawana dłoń była ciepła i sucha. Oddając osobom starszym szacunek przedstawia się im osoby młodsze/niższe rangą. Całowanie dłoni kobiety w etykiecie biznesowej nie występuje. W relacjach zawodowych dotyk powinien być ograniczony do minimum. Kontakt wzrokowy powinien być długi na tyle, aby nie wzbudzić poczucia niezręczności. W większości państw Azji patrzenie sobie w oczy jest zarezerwowane dla osób o tym samym statusie społecznym. W kulturze arabskiej kobiety i mężczyźni nie powinni patrzeć sobie w oczy.

 

Kolejną zasadą, o której coraz częściej zdarza się zapomnieć, jest zakaz trzymania rąk w kieszeni podczas rozmów lub w towarzystwie kobiet.

 

Wizytówka, którą wręczamy, powinna być prosta, na ładnym papierze i czytelna. Powinna też, zawierać logo firmy, adres i nr telefonu.

 

Wysyłanie wiadomości drogą e-mailową powinno się rozpoczynać od tematu, następnie w nagłówku piszemy np. Szanowna Pani, Profesorze, Magistrze itp. Kończąc list należy dopisać Z wyrazami szacunku. Pomimo faktu, iż w komunikacji elektronicznej wiadomości są coraz krótsze, należy pamiętać, że w życiu zawodowym forma i treść świadczą nie tylko o nas, ale i o naszej firmie.

 

Dziękujemy Sylwii K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami w Rzeszowie oraz Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Rzeszów, za przygotowanie warsztatów dotyczących zasad zachowania się, zwłaszcza podczas rozmów biznesowych. Informacje te przydadzą się młodym słuchaczom w dalszym rozwoju ich życia w sytuacjach, które później napotkają.

 

Anna Kurowska

 _______________________________________________________________________________________________

*Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.

GALERIA

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: