Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27107629 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2015

KRAJE AZJI – CHINY I INDIE. Prelekcja Sylwii K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami w Rzeszowie w Filii nr 7 – relacja

03-07-2015

KRAJE AZJI – CHINY I INDIE.
Prelekcja Sylwii K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami w Rzeszowie –
Filia nr 7 

 

„Kraje Azji – Chiny i Indie” to kolejne zajęcia z cyklu: „Komunikacja międzykulturowa”, które w Filii nr 7 WiMBP w Rzeszowie, 4 maja 2015 r., poprowadziła Sylwia K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami w Rzeszowie działającego przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct – Rzeszów. Uczestnikami warsztatów byli uczniowie kl. IIg z Gimnazjum nr 17 w Rzeszowie (op. Alina Daszkiewicz i Anna Roga).

 

 

Indie to największe państwo demokratyczne świata. W państwie obowiązuje świecka konstytucja. System kastowy bardzo mocno różnicuje społeczeństwo. Dominującą religią jest hinduizm, który wiele osób określa jako religię politeistyczną, w rzeczywistości jednak wszystkie bóstwa to różne wcielenia jednego boga.

 

Chiny to najdłużej istniejąca nieprzerwanie cywilizacja na świecie. Obecnie graniczą one z czternastoma państwami, a stolicą jest Pekin. Od lat 50. ubiegłego wieku Chinami rządzą komuniści. Trzydzieści lat po powstaniu Chińska Republika Ludowa przeszła transformację, kiedy Den Xiaoping otworzył jej granice. Geograficznie oraz etnicznie ChRL jest państwem bardzo zróżnicowanym. Dominującą grupą etniczną jest Han, której członkowie stanowią 95% społeczeństwa. Partia oficjalnie dopuszcza istnienie 56 grup etnicznych. Religią, która w największym stopniu wpłynęła na rozwój społeczeństwa jest konfucjanizm.

 

Flaga chińska ma kolor czerwony. W Państwie Środka jest to kolor oznaczający szczęście. Cztery gwiazdki ułożone w kształcie łuku symbolizują różne warstwy społeczeństwa, a piąta – największa, to symbol partii.

 

W Chinach przez wiele lat obowiązywała polityka jednego dziecka. Władze w obawie przed przeludnieniem nakazały każdej rodzinie posiadanie tylko jednego dziecka. Choć sytuacja na wsiach była trochę lepsza, a sama polityka już nie obowiązuje, to jej skutki ChRL będzie odczuwała jeszcze przez długi czas. Jednym ze skutków tej polityki jest wychowanie armii jedynaków, którymi opiekowało się sześcioro dorosłych (rodzice i dwie pary dziadków), a których jedynym obowiązkiem jest lub będzie nauka oraz rozwój kariery, tak aby kiedyś móc utrzymać swych opiekunów.

 

Kolejnym zjawiskiem społecznym, o którym należy tutaj wspomnieć, jest migracja wewnętrzna ze wsi do miast. Osoby, które przeprowadzają się do miast bardzo często są dyskryminowane.

 

Zarówno Chiny, jak i Indie to społeczeństwa kolektywistyczne, w których w odróżnieniu od Zachodu, najważniejsza jest grupa, z której wywodzi się człowiek. To pochodzenie oraz przynależność determinują pozycję jednostki ludzkiej w społeczeństwie. Obie kultury są również kulturami wysokiego kontekstu, co oznacza, że oprócz bezpośredniego sygnału werbalnego, czyli słów, bardzo duże znaczenie ma kontekst całego komunikatu. Kolejną wspólną cechą jest hierarchiczność tych społeczeństw.

 

Sylwia K. Mazur
Instytut Badań nad Cywilizacjami w Rzeszowie
Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Rzeszów

-----------------------------------------------------------------------------

GALERIA

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: