Stronę odwiedzono:
27103847 razy
|
CO W TEKŚCIE PISZCZY?
Warsztaty literackie z prof. UR, dr hab. Alicją Ungeheuer-Gołąb –
Filia nr 7
Tworzenie tekstu literackiego nie jest rzeczą łatwą. Wiele czynników odgrywa tutaj znaczącą rolę, jak wyobraźnia i wiedza. Dużo też czasu trzeba poświęcić temu przedsięwzięciu, by móc osiągnąć jakiś zadowalający efekt.
27 maja 2015 r. Filia nr 7 WiMBP w Rzeszowie zorganizowała warsztaty literackie pod hasłem: „Co w tekście piszczy”, które poprowadziła dr hab. prof. UR Alicja Ungeheuer-Gołąb z Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Rzeszowskiego dla uczniów kl. IIg z Gimnazjum nr 17 (wych. Alina Daszkiewicz, Anna Roga).
Alicja Ungeheuer-Gołąb rozpoczęła warsztaty od zadania pytania: Co ostatnio czytaliście? Pojawiły się odpowiedzi typu: książkę telefoniczną oraz lekturę „Janko Muzykant”. Przy tym pytaniu Prelegentka zwróciła uwagę na różnice charakteryzujące każdy z tekstów. Zaznaczyła, że sposób pisania danego tekstu korzysta z odmiennych środków stylistycznych. Literatura piękna wymaga specjalnego języka, który musi zawierać funkcję artystyczną.
W dalszej części zajęć uczniowie wysłuchali cztery utwory muzyczne reprezentujące różne typy muzyki. Były to: „Koncert F-Dur” Jana Sebastiana Bacha z „Koncertów Brandenburskich”; „Music is the Key” – Sarah O’Connor; „O Mio Babbino Caro” Marii Callas oraz „Rehab” z repertuaru Amy Winehouse. Prowadząca poprosiła, aby w trakcie słuchania młodzież zwróciła uwagę na uczucia, jakie wywołują w nich poszczególne utwory muzyczne. Pojawiły się różne wypowiedzi. Pierwsze trzy utwory wywoływały negatywne emocje typu: uczucie nudy, smutku, lub nie podoba mi się, nie można było tego słuchać, wprowadza depresję, śmieszny, zabawny, średnio radosny. Ale też pojawiały się słowa typu: nawet fajny, słoneczny, radosny, wesoły. Czwarty utwór Amy Winehouse wyzwolił wśród uczestników pozytywne emocje: lepsze niż wszystkie, wesoły, nie nudzi mi się, bardzo fajny, czuję mętlik, może być, ale też, pojawiły się stwierdzenia typu: masakra, nienawidzę tej piosenki.
To ćwiczenie miało zobrazować przygotowanie młodzieży do wyakcentowania swoich uczuć i pokazać, jak muzyka może wpłynąć na sposób wyrażania siebie. Alicja Ungeheuer-Gołąb po tym doświadczeniu dodała: Obcowanie ze sztuką prowadzi między innymi do umiejętności nazywania własnych uczuć.
Kolejnym etapem warsztatów była próba ujęcia emocji w formie dramowej improwizacji ruchowej do utworu wybranego przez uczniów („Rehab” Amy Winehouse). Uczniowie, podzieleni na grupy, mieli przekazać swoje przeżycia za pomocą kinetyki ciała i stworzyć własny obraz o charakterze ruchowym. Tutaj również Prowadząca zadała pytanie o wrażenia, które wynieśli z „tańca”. Pojawiły się odpowiedzi: słoneczność, radość, żywość, kolorowość, lub mieszane uczucia, przemoc, skrępowanie, patologia i chaos.
Ostatnim elementem zajęć było napisanie tekstu literackiego przez uczestników warsztatów na bazie przeżyć związanych z wysłuchaną i wykonaną w sposób kinetyczny muzyką. Poniżej prezentujemy jeden z nich stworzony w trakcie zajęć.
Popuś to Ty?
Na początku weszliśmy.
Pieśni wszyscy słuchali,
A niektórzy kartki malowali.
Fajne było powitanie,
Nie tak, jak z rana wstawanie.
Paweł był Popusim Królem.
Unieśliśmy go wszyscy w górę.
Na końcu wszyscy klaskali,
A niektórzy ze szczęścia płakali.
Dzień był wesoły i radosny.
Wyglądał, jak pierwszy dzień Wiosny.
Gwiazdą był Paweł Kula,
Który, dawał nam tak.
Latał, jak ptak,
A radosny był, jak szpak.
Na początku piosenki słuchaliśmy,
Potem radośnie skakaliśmy.
Może to nie smutne było,
Ale się skończyło.
Kiedy weszliśmy, stałem się pogodny,
Potem byłem radosny i spełniony.
Popuś to ty.
Podsumowując spotkanie Alicja Ungeheuer-Gołąb powiedziała: Poezja jest mową uczuć i zawiera specyficzny obraz świata. Wasze teksty posłużyły nam do stworzenia hiper tekstu, który łączy Wasze doznania emocjonalne i intelektualne.
W wyniku przeprowadzonych warsztatów powstał konstrukt o charakterze tekstowo-plastycznym.
Obecnych było 16 uczestników, zajęcia trwały 2 godziny.
Dziękujemy prof. UR, dr hab. Alicji Ungeheuer-Gołąb za wspaniałe spotkanie o tworzeniu tekstu literackiego.
Anna Kurowska
---------------------------------------------------------------------------------------
GALERIA
*Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.