Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27103847 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2015

CO W TEKŚCIE PISZCZY? Warsztaty literackie z prof. UR, dr hab. Alicją Ungeheuer-Gołąb w Filii nr 7 – relacja

05-06-2015

CO W TEKŚCIE PISZCZY?
Warsztaty literackie z prof. UR, dr hab. Alicją Ungeheuer-Gołąb –
Filia nr 7 

 

Tworzenie tekstu literackiego nie jest rzeczą łatwą. Wiele czynników odgrywa tutaj znaczącą rolę, jak wyobraźnia i wiedza. Dużo też czasu trzeba poświęcić temu przedsięwzięciu, by móc osiągnąć jakiś zadowalający efekt.

 

27 maja 2015 r. Filia nr 7 WiMBP w Rzeszowie zorganizowała warsztaty literackie pod hasłem: „Co w tekście piszczy”, które poprowadziła dr hab. prof. UR Alicja Ungeheuer-Gołąb z Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Uniwersytetu Rzeszowskiego dla uczniów kl. IIg z Gimnazjum nr 17 (wych. Alina Daszkiewicz, Anna Roga).

 

Alicja Ungeheuer-Gołąb rozpoczęła warsztaty od zadania pytania: Co ostatnio czytaliście? Pojawiły się odpowiedzi typu: książkę telefoniczną oraz lekturę „Janko Muzykant”. Przy tym pytaniu Prelegentka zwróciła uwagę na różnice charakteryzujące każdy z tekstów. Zaznaczyła, że sposób pisania danego tekstu korzysta z odmiennych środków stylistycznych. Literatura piękna wymaga specjalnego języka, który musi zawierać funkcję artystyczną.

 

W dalszej części zajęć uczniowie wysłuchali cztery utwory muzyczne reprezentujące różne typy muzyki. Były to: „Koncert F-Dur” Jana Sebastiana Bacha z „Koncertów Brandenburskich”; „Music is the Key” – Sarah O’Connor; „O Mio Babbino Caro” Marii Callas oraz „Rehab” z repertuaru Amy Winehouse. Prowadząca poprosiła, aby w trakcie słuchania młodzież zwróciła uwagę na uczucia, jakie wywołują w nich poszczególne utwory muzyczne. Pojawiły się różne wypowiedzi. Pierwsze trzy utwory wywoływały negatywne emocje typu: uczucie nudy, smutku, lub nie podoba mi się, nie można było tego słuchać, wprowadza depresję, śmieszny, zabawny, średnio radosny. Ale też pojawiały się słowa typu: nawet fajny, słoneczny, radosny, wesoły. Czwarty utwór Amy Winehouse wyzwolił wśród uczestników pozytywne emocje: lepsze niż wszystkie, wesoły, nie nudzi mi się, bardzo fajny, czuję mętlik, może być, ale też, pojawiły się stwierdzenia typu: masakra, nienawidzę tej piosenki.

 

To ćwiczenie miało zobrazować przygotowanie młodzieży do wyakcentowania swoich uczuć i pokazać, jak muzyka może wpłynąć na sposób wyrażania siebie. Alicja Ungeheuer-Gołąb po tym doświadczeniu dodała: Obcowanie ze sztuką prowadzi między innymi do umiejętności nazywania własnych uczuć.

 

Kolejnym etapem warsztatów była próba ujęcia emocji w formie dramowej improwizacji ruchowej do utworu wybranego przez uczniów („Rehab” Amy Winehouse). Uczniowie, podzieleni na grupy, mieli przekazać swoje przeżycia za pomocą kinetyki ciała i stworzyć własny obraz o charakterze ruchowym. Tutaj również Prowadząca zadała pytanie o wrażenia, które wynieśli z „tańca”. Pojawiły się odpowiedzi: słoneczność, radość, żywość, kolorowość, lub mieszane uczucia, przemoc, skrępowanie, patologia i chaos.

 

Ostatnim elementem zajęć było napisanie tekstu literackiego przez uczestników warsztatów na bazie przeżyć związanych z wysłuchaną i wykonaną w sposób kinetyczny muzyką. Poniżej prezentujemy jeden z nich stworzony w trakcie zajęć.

 

Popuś to Ty?
Na początku weszliśmy.
Pieśni wszyscy słuchali,
A niektórzy kartki malowali.
Fajne było powitanie,
Nie tak, jak z rana wstawanie.
Paweł był Popusim Królem.
Unieśliśmy go wszyscy w górę.
Na końcu wszyscy klaskali,
A niektórzy ze szczęścia płakali.
Dzień był wesoły i radosny.
Wyglądał, jak pierwszy dzień Wiosny.
Gwiazdą był Paweł Kula,
Który, dawał nam tak.
Latał, jak ptak,
A radosny był, jak szpak.
Na początku piosenki słuchaliśmy,
Potem radośnie skakaliśmy.
Może to nie smutne było,
Ale się skończyło.
Kiedy weszliśmy, stałem się pogodny,
Potem byłem radosny i spełniony.
Popuś to ty.

 

Podsumowując spotkanie Alicja Ungeheuer-Gołąb powiedziała: Poezja jest mową uczuć i zawiera specyficzny obraz świata. Wasze teksty posłużyły nam do stworzenia hiper tekstu, który łączy Wasze doznania emocjonalne i intelektualne.

 

W wyniku przeprowadzonych warsztatów powstał konstrukt o charakterze tekstowo-plastycznym.

 

Obecnych było 16 uczestników, zajęcia trwały 2 godziny.

 

Dziękujemy prof. UR, dr hab. Alicji Ungeheuer-Gołąb za wspaniałe spotkanie o tworzeniu tekstu literackiego.

 

Anna Kurowska

 

---------------------------------------------------------------------------------------

GALERIA

*Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: