Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27106829 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2015

ŚW. JAN PAWEŁ II – DOROBEK LITERACKI. Rok 2015 Rokiem św. Jana Pawła II w Filia nr 7 – relacja

05-06-2015

ŚW. JAN PAWEŁ II – DOROBEK LITERACKI.
Rok 2015 Rokiem św. Jana Pawła II –
Filia nr 7 

 

 

Z okazji Roku św. Jana Pawła II ogłoszonego przez Sejm 6 grudnia 2014 r.* w Filii nr 7 WiMBP w Rzeszowie, odbyła się lekcja edukacyjna poświęcona temu Wielkiemu Polakowi, w dniu 12 maja 2015r., pod hasłem: „Św. Jan Paweł II – dorobek literacki” – Rok 2015 Rokiem św. Jana Pawła II. Gośćmi spotkania byli uczniowie kl. VIc ze Szkoły Podstawowej nr 25 z polonistką Barbarą Marią Płodzień.

 

Św. Jan Paweł II jest niezwykłą postacią, na której młodzi Polacy powinni się wzorować. Wartości, które wyznawał czyniły go nie tylko wspaniałym synem, przyjacielem, pełnym oddania kapłanem, ale również Ojcem dla wszystkich pragnących go słuchać i naśladować. Jego dorobku literackiego oraz treści nawiązujących do życia i do wiary chrześcijańskiej nie da się przecenić. Są one bezcenne, nieprzemijające i wciąż aktualne.

 

Lekcja przekazała ułamek bogactwa treści, jakie zawierają Jego utwory. Wstępem do ich analizy było omówienie życiorysu św. Jana Pawła II, po którym młodzież uczestnicząca w zajęciach, podzielona na grupy, analizowała fragmenty utworów. Były to, m.in.: dramaty „Brat naszego Boga” i „Przed Sklepem Jubilera”, poemat „Tryptyk Rzymski”, wiersz „Kamieniołom” oraz poemat „Pieśń o Bogu Ukrytym”.

 

Wiersz „Kamieniołom” miał pokazać uczniom szacunek do ciężkiej pracy robotnika w kamieniołomie, którą autor sam wykonywał, a która zaowocowała późniejszymi dokumentami i Encykliką „Laborem Exercens” w dalszej, już kapłańskiej i papieskiej drodze.

 

Poemat „Pieśń o Bogu Ukrytym” został napisany w młodzieńczym wieku Karola Wojtyły, wówczas seminarzysty, w którym autor wychwala miłość Bożą i porównuje ją do kojącej fali światłości, która daje poznanie wszystkich prawd i otwiera perspektywę życia wiecznego*.

 

W dramacie „Przed sklepem Jubilera” uczestnicy zajęć, na podstawie fragmentu utworu, mieli porównać relację między głównymi bohaterami – Andrzejem i Teresą. Swoje spostrzeżenia opisali w następujący sposób: Teresa czuła, że jest ważna dla Andrzeja i że mogłaby go kochać. Po tym, jak Andrzej zapytał się Teresy, „czy chce zostać jego towarzyszką życia”, lękał się wówczas czytać w jej oczach, a równocześnie, jakby chciał zaznaczyć, że przed nimi jest jakaś droga, której kresu nie widać. Zacytowany został również fragment słów Andrzeja:

 

Miłość może być bowiem zderzeniem,
w którym dwie osobowości uświadamiają sobie do głębi,
że powinny do siebie należeć, chociaż brak nastrojów i wrażeń.
Jest to jeden z tych procesów we wszechświecie, co sprowadzają syntezę
i jednoczą to, co rozdzielone, a co ciasne i ograniczone, to rozszerzają i bogacą.

 

W kolejnym dramacie „Brat naszego Boga” młodzi słuchacze mieli wypisać i zinterpretować fragment tekstu mówiący o nawróceniu Adama Chmielowskiego i momentu jego przemiany (która nastąpiła pod wpływem malowanego przez niego obrazu „Ecce Homo”). Po tym przeżyciu, objawiło się jego powołanie w służbie ubogim. Odtąd występował pod imieniem św. Alberta Chmielowskiego. Młodzież zinterpretowała to następująco: We fragmencie dramatu „Brat naszego Boga” autorstwa Karola Wojtyły opowiedziane są etapy powstania obrazu „Ecce Homo”. Adam Chmielowski, jako malarz miał trudności z namalowaniem cierpiącego Boga. Jest to wręcz niewykonalne.

 

Ostatnim utworem, który poznali uczestnicy spotkania był poemat napisany przez św. Jana Pawła II w 2003 r. – „Tryptyk Rzymski”. We fragmencie utworu mieli za zadanie przeanalizować moment stworzenia Adama przez Boga, który został uwieczniony przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej w Rzymie. Poniżej prezentujemy interpretację tego fragmentu przez uczestników lekcji:

 

W tekście autor zwrócił uwagę na wizerunek człowieka w Raju. Opisał dar nadany im przez Boga, ich radość związaną z możliwością życia w Niebiańskim Ogrodzie. Żyli bez wstydu przed sobą i Stwórcą, bo stworzył ich na swój obraz i podobieństwo. Doceniali dar dany im. Byli beztroscy i bez grzechu. Poeta mówi o tym, żeby żyć bez grzechu w zgodzie z Bogiem w odwiecznej miłości do Niego.

 

Końcowym akcentem spotkania było wspólne odśpiewanie ulubionej pieśni św. Jana Pawła II – „Barki”. Obecnych było 15 uczestników.

 

 Anna Kurowska

 Źródła:
* http://ekai.pl/wydarzenia/x84491/rok-rokiem-jana-pawla-ii/
* http://www.karmel.pl/carmelitana/ciekawostki/baza.php?id=26

 ----------------------------------------------------------------------------------------------

GALERIA

  *Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów. 

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: