Stronę odwiedzono:
27097274 razy
|
Nie taki mikrofon straszny. Prezentacja siebie
- warsztaty z Sylwią K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami, działającego
przy WSIiZ w Rzeszowie oraz Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct - Rzeszów
– Filia nr 7
1 grudnia 2014 r. odbyły się warsztaty nawiązujące do cyklu spotkań o komunikacji interpersonalnej pod hasłem: „Nie taki mikrofon straszny. Prezentacja siebie”, które poprowadziła Sylwia K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami, działającego przy Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct - Rzeszów.
W warsztatach wzięli udział uczniowie z kl. IIg, z Gimnazjum nr 17 w Rzeszowie (wych. Alina Daszkiewicz i Anna Roga).
Komunikacja interpersonalna to nie tylko gesty, o których mówiono na poprzednich zajęciach, ale także postawa i ubiór. Aby dobrze zaprezentować siebie należy uwzględnić jeszcze inne czynniki. Sylwia K. Mazur podała kilka charakterystycznych i ważnych porad potrzebnych do przygotowania dobrej autoprezentacji.
Przygotowując się do konkretnego wystąpienia należy uwzględnić temat główny, a więc to, o czym będziemy mówić. Przed każdym wystąpieniem trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytań, m.in.: kto mówi, do kogo, w jakim celu, co, jak, kiedy, jak długo i gdzie mówi?
Odpowiadając na pytanie: kto, uświadamiamy sobie kim jesteśmy i kogo reprezentujemy, a także w jakiej roli występujemy oraz dlaczego warto nas słuchać. Prezentując dany temat musimy uwzględnić do kogo jest on adresowany, a więc bierzemy pod uwagę liczbę słuchaczy i ich poziom intelektualny. Uwzględniamy też jednorodność grupy, wiek oraz płeć słuchaczy, a także ich status społeczny i nastrój, który wpływa na jakość odbioru prezentowanego tematu. Wystąpienie nie może być zbyt długie – podkreśliła Prelegenta – ale powinno być ciekawie zaprezentowane, odpowiednio krótkie, merytoryczne, zabawne, czasami może wzruszać zgromadzoną publiczność.
Należy uwzględnić również czas trwania prezentacji, która powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Przy prezentacji ważne jest też zachowanie odpowiedniej postawy. Istotny jest również kontakt wzrokowy. W przypadku prezentacji multimedialnej na projektorze należy pamiętać, iż jest ona wsparciem tematu, a nie jego główną częścią. Osoby, które przeszkadzają w trakcie zajęć należy w jednym przypadku zachęcić do zaangażowania lub w skrajnej sytuacji kompletnie je ignorować.
Dobre wystąpienie to również ubiór. Strój jest oznaką naszego szacunku do innych osób. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, że są odpowiednie zasady, które charakteryzują prezentującą osobę. W etykiecie biznesowej wskazane są szarości oraz granat. W niektórych przypadkach odpowiednia jest też czerń. Ubiór pani to, m.in.: spódnica, sukienka w neutralnym kolorze (powinno się unikać pasteli), z dodatkiem (w tym samym kolorze), np. paska, butów, torebki, o ograniczonej ilości biżuterii i lekkim makijażu. Panowie noszą ciemne garnitury w kolorze granatowym lub szarym. Czerń jest zarezerwowana dla osób z wysoką pozycją. Jedną z głównych zasad dotyczących ubioru męskiego jest dopilnowanie, aby buty i pasek miały ten sam kolor. Obowiązuje zasada: dwa plus jeden (dwie rzeczy w czystym kolorze plus jedna we wzory).
Młodzież dowiedziała się wielu ciekawych faktów o sztuce zaprezentowania samego siebie. Dobry ubiór i odpowiednia postawa oraz przygotowanie tematu świadczyć będzie o naszym szacunku do innych.
Na spotkaniu obecnych było 19 uczestników.
Dziękujemy Sylwii K. Mazur z Instytutu Badań nad Cywilizacjami oraz Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct - Rzeszów za przygotowanie warsztatów na temat komunikacji interpersonalnej.
oprac. Anna Kurowska
______________________________________________________________________________________
*Zdjęcia z wizerunkami dzieci umieszczono na stronie www za zgodą rodziców i opiekunów.
GALERIA