Stronę odwiedzono:
27103442 razy
|
„Rok Korczaka 2012”
Janusz Korczak
(22.07.1878-06.08.1942)
Rok 2012 nazwany został Rokiem Korczaka. W związku z tym wydarzeniem Filia Nr 7 WiMBP w Rzeszowie przygotowała zajęcia nawiązujące do tej wspaniałej postaci. W zajęciach wzięli udział uczniowie kl. III z Zespołu Szkół Muzycznych Nr 2 (wych. p. D. Gasztych).
Janusz Korczak (1878-1942) - lekarz, pedagog, publicysta i pisarz dla dzieci i młodzieży był nietuzinkową postacią. Jego nowatorskie metody wychowawcze rzuciły nowe światło na sposób postępowania dorosłych wobec dzieci.
Mówiąc o wychowaniu najmłodszych Janusz Korczak wychodził z następującego założenia: „Szkoła winna być kuźnicą, gdzie wykuwają się najświętsze hasła [...] – ona najgłośniej wołać winna o prawa człowieka, piętnować najśmielej i najbezwzględniej to, co jest w nim [życiu] zabagnionego; Dziecku potrzebny ruch, powietrze, światło – zgoda, ale i coś jeszcze. Spojrzenie w przestrzeń, poczucie wolności – otwarte okno. [...] ambicją wychowawcy być musi osiągać najpomyślniejsze wyniki drogą najmniejszych pogwałceń praw człowieka; Kochaj i dawaj przykład; Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz; Dziecko – już mieszkaniec, obywatel i już człowiek. Nie dopiero będzie, a już. [...]. Lata dziecięce – to życie rzeczywiste, nie zapowiedź. Jeśli nie wie - wytłumacz. Jeśli nie może - pomóż”.
Z praktyki wychowawczej stosowanej w Korczakowskich Domach dość przejrzyście wyłaniają się zasady, na których Korczak opierał wewnętrzną organizację życia dzieci w zespole. Chodziło o to, aby:
-prowadzić stopniowo do usamodzielnienia dziecka przez stwarzanie sytuacji do wyłaniania się dziecięcej inicjatywy,
-czujnie obserwować codzienne zachowanie się dziecka, nie lekceważąc pozornie drobnych zjawisk,
-poznawać każde dziecko, a także, aby wewnętrzną organizację zakładu oprzeć na porozumieniu z dziećmi, na wzajemnej umowie.
Myślą przewodnią stworzonej przez Korczaka koncepcji pedagogicznej była troska o rozwój samorządności dzieci i młodzieży przejawiającej się w różnych formach ich aktywności. Prawidłowego rozwoju samorządności upatrywał Korczak szczególnie w prawidłowym funkcjonowaniu samorządu zakładowego. Najważniejsze jego organy to Sąd Koleżeński, Rada Samorządowa i Sejm Dziecięcy.
Koncepcję pedagogiczną Korczaka wzbogacały ponadto takie formy oddziaływań wychowawczych jak:
-wpisywanie się do księgi podziękowań i przeprosin,
-kategorie obywatelskie,
-kategorie czystości,
-nagradzanie w postaci pamiątkowych pocztówek,
-pełnienie dyżurów,
-plebiscyt życzliwości i niechęci,
-gazetka i wiele innych.
Studiując jego pisma pedagogiczne, odnajdziemy w nich apel do wychowawców, by zatroszczyli się o takie prawa dziecka, jak:
-prawo do szacunku (dla niewiedzy, dla smutku, niepowodzeń i łez, dla misterium poprawy, dla młodego wysiłku i ufności, dla pracy poznania, dla tajemnic i wahań ciężkiej pracy wzrostu, dla własnych słabości),
-prawo do miłości (do piersi matki, atmosfery ciepła i troskliwości) i przyjaźni,
-prawo do tajemnicy (tajemnicy osoby, jak i własnych spraw, przeżyć i doznań),
-prawo do samostanowienia (prawo antytezy, prawo do oporu, do protestu, do upominania się i do żądania, do wypowiadania własnych myśli, do życia własnym wysiłkiem i własną aktywnością),
-prawo do własności (siebie do samoposiadania i do swoich rzeczy),
-prawo do własnego rozwoju i dojrzewania,
-prawo do ruchu, do zabawy, do pracy i badania,
-prawo do sprawiedliwości w życiu.*
Wymyślił zasady dotyczące zachowań dorosłych wobec dzieci noszące tytuł: „Apel Twojego Dziecka”.
Uczniowie wysłuchali życiorysu przeplatanego opowieścią o dzieciach z Domu Sierot z książki Beaty Ostrowickiej „Jest taka historia: opowieść o Januszu Korczaku”. Książka ta rozpoczęła żywą dyskusję nad ochroną praw i sytuacją dzieci w czasach Doktora Korczaka, a także jego heroicznej postawy w obliczu holocaustu (podczas II wojny światowej). Podsumowaniem lekcji była krzyżówka sprawdzająca znajomość omawianej postaci.
*Informacje zaczerpnięto z następujących serwisów internetowych:
http://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy-/materiay-edukacyjne/189-genialne-myli-janusza-korczaka
http://www.edukacja.edux.pl/p-1494-pedagogika-janusza-korczaka.php