Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27104355 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2012

„Wakacje z Biblioteką” dla najmłodszych Czytelników w Filii Nr 7

16-08-2012

Podczas wakacji, w miesiącu lipcu, Biblioteka – Filia Nr 7 - przygotowała cykl spotkań dla młodszych czytelników w wieku od 6-13 lat. Zajęcia odbywały się, co wtorek i czwartek, w dniach od 17 lipca do 31 lipca 2012 r.

 

„Mój mały, biały kotek”
Pierwsze wakacyjne zajęcia miały na celu przybliżyć postać domowego kotka w literaturze i obrazie. Uczestnicy spotkania, w dniu 17 lipca 2012 r.(wtorek) , wzięli udział w dyskusji na temat wszystkich gatunków kotów, również i tych największych, jak pumy, tygrysy, lwy. By bardziej podkreślić temat, wiadomości o tym gatunku zostały zaczerpnięte z „Encyklopedii zwierząt” i książki pt.: „Koty”. Natomiast literackie utwory nawiązujące do postaci kota pt.: „Gdzie mieszka kot” Ryszarda M. Grońskiego; „Zwierzenia kulinarne” Urszuli Kozłowskiej czy wiersze Doroty Gellner pt. : „Koty, ptaki i żaby” oraz „Stefek Burczymucha” Marii Konopnickiej posłużyły uczestnikom w literackiej zabawie tworzenia rymowanek o kocie.


Poniżej prezentujemy jeden z tekstów:
„Raz, dwa trzy
Mały kotek patrzy.
Kotek złapał myszkę,
I ją zjadł” . A. Balicka

 

Końcowym akcentem zajęć było tworzenie sylwetki kota, którego nagrodą był drobny upominek przygotowany przez bibliotekę dla wszystkich uczestników spotkania. Obecnych było 12 uczestników.

 

„Poszukiwacze skarbów” – udamy się w świat nieznanych przygód, do Krainy Piratów

To kolejny temat zajęć , które odbyły się 19 lipca 2012 r. (czwartek), dzieci (wraz z panem Michałem Bury – praktykantem z MDK), w trakcie spotkania udały się w świat poszukiwaczy skarbów. W pirackiej przygodzie pomogła im książka pt. : „Przygoda na pirackim statku., Podsumowaniem były korsarskie statki wykonane przez uczestników spotkania. W drugiej części zajęć mali słuchacze z utworu Jana Brzechwy „ Na wyspach Bergamotach” mieli za zadanie wypisać najważniejsze wydarzenia i postaci z wiersza. Na kanwie tego utworu stworzyć obraz wybranej przez siebie wyspy skarbów.


Uczestnicy zajęć, w liczbie 16 osób, za pięknie wykonane prace otrzymali pamiątkowe nagrody.


„Zabawa w Teatr Cieni” – sztuka tworzenia teatru cieni

Pod takim hasłem, w dniu 24 lipca 2012 r. (wtorek), odbyły się kolejne zajęcia wakacyjne. Uczestnicy spotkania, usłyszeli wiele ciekawych informacji o tworzeniu się teatru cieni. Jego początki sięgają 3 w. p.n.e. i powstał on w Chinach. Sztuka ta, pierwotnie tworzona przy pomocy rąk i światła (które dzisiaj można również zastosować w kameralnych warunkach) z biegiem czasu rozwinęła się bardzo dynamicznie. Dzisiaj możemy uczestniczyć w nowoczesnym teatrze cieni, za pomocą najnowocześniejszych form przekazu (kamery, rzutniki itp.) .


W dalszej części zajęć, młodzi czytelnicy, podzieleni na trzy grupy (Grupa 4, Piątka i Na straganie) stworzyli własny teatr cieni. Posługując się wykonanymi przez siebie postaciami, nawiązywali do tekstów Jana Brzechwy „Na straganie”, Charlesa Perrault „Czerwony Kapturek” oraz tekstu ”Bolek i Lolek w pustyni i w puszczy”. Końcowym efektem wspólnej pracy był występ wszystkich grup, za który uczestnicy otrzymali pamiątkowe nagrody.


Obecnych było 14 uczestników.


„Z Origami w świat wyobraźni”
Tworzenie obrazów i różnych przedmiotów metodą origami wraz z panią plastyk Dorotą Noworól

Zabawy plastyczne to jedna z form wakacyjnych zajęć, które zostały zorganizowane w dniu 26 lipca 2012 r.(czwartek), z panią Dorotą Noworól- panią plastyk z Gimnazjum w Hyżnem. Nawiązywały one do tworzenia figur zwierząt metodą origami. Sama technika powstała w Japonii w 7 w. , a w Europie po raz pierwszy pojawiła się w XIX w.


Pani Dorota na wstępie przedstawiła krótką charakterystykę rodzajów orgiami i kirigami, po której nastąpiła główna cześć zajęć – składanie papieru.


Uczestnicy spotkania uruchomili swoje zdolności artystyczne. Wykonali ciekawe, upiększone wielobarwnymi kolorami, figury kota i psa oraz łódki. Powstały wspaniałe obrazy- kota i psa w łódce- które zainspirowały każdego, by udał się w świat własnej wyobraźni. Końcowym akcentem zajęć były drobne upominki dla wszystkich jego uczestników.


Obecnych było 16 osób.


„Zabawy słowne z językiem angielskim”
Lekcja z nauczycielką języka angielskiego panią Dominiką Szetela;

Po raz pierwszy w bibliotece, w dniu 31 lipca 2012 r.(wtorek), odbyły się „Zabawy słowne z językiem angielskim” – lekcja z nauczycielką języka angielskiego, panią Dominiką Szetela – z Gimnazjum i Szkoły Podstawowej w Czudcu. Zajęcia miały na celu rozwijanie wśród uczestników umiejętności językowych, za pomocą prowadzonych przez panią Lektor gier i zabaw językowych.
Pierwsze ćwiczenie polegało na wypisaniu na kolorowych karteczkach swojego imienia, co ułatwiło dzieciom poznanie się nawzajem.

 

Kolejne ćwiczenia to m.in.:
-ćwiczenie „What can I see?”, gdzie mali słuchacze mieli powiedzieć w języku angielskim o jednej rzeczy, która widzą wokół siebie, np.: I can see books, I can see Picture;
-zabawa „Find someone who”, podczas której, dzieci w gotowej tabelce, w jednej rubryce, miały dopisać brakujące zagadnienia, np.: Find someone who ……. likes chocolate, likes school, is happy, likes music, natomiast druga miała pozostać pusta;
- inna zabawa to „Simon says”, gdzie nauczyciel wydawał polecenia uczniom: Simon says stand up i dzieci musiały pokazać daną czynność. Jeśli ktoś się pomylił odpadał z gry;
-kolejne ćwiczenie to zapamiętywanie największej ilości wyrazów, na przykładzie wybranych przez panią Dominikę obrazków;
- ostanie zaś ćwiczenie nosiło nazwę: „Snake”. Pani lektor zapisywała na tablicy słówko np. HOLIDAYS , a uczestnicy zabawy musieli wymyślić kolejny wyraz zaczynający się od ostatniej litery poprzedniego wyrazu np.: holidaySpideReDoll.

 

Taka forma zabawy dla uczestników zajęć, była nie tylko lekcją uzupełniającą wiedzę z języka angielskiego, ale również motywującą do dalszej nauki. W nagrodę za udział w tym spotkaniu otrzymali pamiątkowe upominki. Obecnych było 6 uczestników.


Dominika Szetela

 

Podczas wakacji, w miesiącu sierpniu, Biblioteka - Filia Nr 7 - przygotowała cykl spotkań dla młodszych czytelników w wieku od 6-13 lat. Zajęcia odbywały się, co wtorek i czwartek, w dniach od 2 sierpnia do 9 sierpnia 2012 r.

 

„Zabawy słowne z językiem angielskim” – z nauczycielką języka angielskiego, panią Dominiką Szetela

Podczas kontynuacji zajęć pod hasłem: „Zabawy słowne z językiem angielskim”, w dniu 2 sierpnia 2012 r. (czwartek), pierwsza gra nosząca tytuł „Bingo”, rozpoczęła zabawę z językiem angielskim. Podczas niej, dzieci na karteczkach z dziewięcioma pustymi polami, musiały wpisać wybrane przez siebie cyfry od 1-20. Nauczyciel mówi wybrane przez siebie cyfry w dowolnej kolejności np. 2, 8, 3, 10… aż do momentu gdy, któreś z dzieci, będzie miało na swojej planszy, wybrane przez siebie i skreślone dziewięć cyfr i krzyknie BINGO;
- Kolejna gra to „Hangman” – wisielec, szubienica. Tutaj uczestnicy podzieleni na dwie grupy mieli wymyślać hasło, które nauczyciel rozpoczynał od kresek, odpowiadającej danej literze. Jeśli litera pojawiła się w wyrazie nauczyciel wpisywał, jeśli nie rysował szubienicę. Uczniowie mogli się uratować podając literki występujące w haśle i tym samym padała prawidłowa odpowiedź;
- inne zadanie to znane nam wszystkim kalambury, które dotyczyły 6 kategorii: sport - sport, activities-czynności, free time- czaswolny, animals-zwierzęta, food-jedzenie, adjectives-przymiotniki. Dwie drużyny uczestniczyły w dwóch konkurencjach –rysowaniu i pokazywaniu. Dzieci wybierały po jednym przedstawicielu z każdej drużyny i rysowały albo pokazywały dla swojej drużyny wylosowane hasło. Jeśli drużyna odgadła w języku angielskim otrzymywała 2 pkt, jeśli po polsku 1 pkt, a jeśli nie zmieściła się w wyznaczonym czasie 0 pkt;


Końcowym akcentem zajęć było czytanie w języku angielskim, wybranych przez panią Dominikę Szetelę bajek: „Kopciuszka”, „Królewnę Śnieżkę i siedmiu krasnoludków”, „Małej Syrenki” i„Piotrusia Pana”. Każdy z uczestników czytał po fragmencie bajki po angielsku, za które najlepsi otrzymali nagrody. Wszyscy uczestniczący w zajęciach otrzymali pamiątkowe upominki. Zabawy było co nie miara. Obecnych było 8 osób.


Dominika Szetela

 

„Czytam Wspak”
Tworzenie wyrazów rozpoczynających się podobnie

Przedostatnie zajęcia wakacyjne dla młodych czytelników biblioteki, w dniu 7 sierpnia 2012r., nosiły tytuł: „Czytam Wspak”. Zachęcały one do tworzenia wyrazów rozpoczynających się podobnie.


Wyrazy pisane wspak, zwane palindromami wymyślili Starożytni Egipcjanie, ale rozpowszechnili je Starożytni Grecy i z ich języka pochodzi nazwa palindrom – od palin (wracać) oraz dromos (droga); (gr. palindromeo – biec z powrotem) – wyrażenie brzmiące tak samo czytane od lewej do prawej i od prawej do lewej. Mogą to być np. rzeczowniki: radar, zakaz; imiona: Anna, Ala, Otto czy czasowniki: łapał, łatał, łamał. Są także, słowa, które czyta się inaczej wspak, zwane ananimami, np: Ikar (raki), Igor (rogi), Tołpa (a płot)*.


Na podstawie wybranych tytułów: „Księgi imion dla dzieci” czy Łukasza Dębskiego „Łamigłówki”, uczestnicy zajęć, szukali i wymyślali nowe, ciekawe wyrażenia. Były to: Ala ma Asa, mim, am. Zapożyczali też, niektóre słówka z powstałych już wyrazów, tworząc ciekawe zdania, np. Ikar łamał zakaz.


Ze zdań tych, uczestnicy spotkania, komponowali nowe efektowne i kolorowe obrazy, które stały się podsumowaniem tematu. Za udział w zajęciach wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe nagrody. Obecnych było 6 osób.

Źródła: http://pl.wikipedia.org/wiki/Palindrom

 

„Kartka z Wakacji”
Tworzenie kartek z wakacji pod okiem pani plastyk Doroty Noworól

W dniu 9 sierpnia 2012 roku, odbyły się ostatnie już, zajęcia wakacyjne, w których brali udział, młodzi czytelnicy biblioteki - w Filii Nr 7. Prowadziła je pani plastyk - Dorota Noworól z Gimnazjum w Hyżnem.


Zajęcia nawiązywały do tematu wakacji. Każdy z uczestników po otrzymaniu potrzebnych materiałów, tworzył własną wizję kartki wakacyjnej, której mottem było morze. Posłużyli się oni metodą wydzieranki, a efekt ich wspólnej pracy można było podziwiać na zakończenie zajęć.


Za udział w spotkaniu, jego uczestnicy otrzymali pamiątkowe upominki przygotowane przez Bibliotekę. Obecnych było 8 osób.


Ogółem w miesiącu lipcu i sierpniu, w zajęciach (8) zorganizowanych przez bibliotekę -Filię Nr 7 - wzięło udział 86 uczestników.

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: