Stronę odwiedzono:
27103207 razy
|
"Poezja z Nutą Serca" : warsztaty literackie „Ty Też Potrafisz”
z Panią Niną Opic w Filii Nr 7
Wierszem „Dłonie cyganki”, za który rzeszowska poetka otrzymała wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Poezji Romskiej im. Papuszy, pani Nina Opic rozpoczęła spotkanie kontynuujące cykl warsztatów literackich pod hasłem: „Ty też potrafisz” z klasą VI ze Szkoły Muzycznej Nr 2 I Stopnia [wych. pani Urszula Klimas]- w Filii Nr 7 WiMBP w Rzeszowie, w dniu 21 października 2011 r.
Pani Nina miała okazję zaprezentować słuchaczom nowy tomik opowiadań dla dzieci pt. : „Niebieski koralik” (2011), a tematem obecnego cyklu zajęć literackich prowadzonych przez naszego Gościa jest: „Poezja z nutą serca”.
Pisanie wiersza, na pozór nie jest tak prostą sprawą, jak się nam wydaje. Trzeba rozróżnić, jak utwór mamy przedstawić i do kogo będzie skierowany. Można pisać o wszystkim np. wiersze refleksyjne, z sercem - jak głosi tytuł spotkania - stwierdziła Pani Opic. Podczas zajęć ważna będzie wasza interpretacja, w tym istotne będą wasze skojarzenia - dodała.
Autorka przypomniała podstawowe zasady tworzenia wiersza, zwracając uwagę na elementy go charakteryzujące, jak np.: sylaby, rymy, przenośnie, metafory, itp.
Typy poezji, jakie uwzględnimy podczas naszej lekcji to wiersz biały i wiersz rymowany – podkreśliła. Wiersz biały ma nieco inny charakter, niż wiersz rymowany. Wiersz biały pisze się poprzez równe ustawienie linijek i wersów. Wszystko jest tu dopuszczalne. Akcent jest tutaj mało widoczny, a kolejna linijka wiersza zaczyna się od innych słów. I nie stosujemy w żadnym wierszu wyrażeń typu: krew, nóż – podkreśliła pani Nina.
Przy tworzeniu wiersza rymowanego np. dla dzieci, struktura słuchowa tego utworu, nie może zawierać więcej niż 6 sylab . W wierszu tym akcentujemy wyrazy, stosując tonację głosu, a końcowe jego rymy winny zawierać formę rymowaną: a,a, b,b. Rymy te można stosować przemiennie, zarówno w pierwszej i w drugiej linijce, jak i w pierwszej i ostatniej. By jeszcze bardziej podkreślić ten rodzaj wiersza, poetka przytoczyła utwór „Budzik”, który napisała dla swojego wówczas, małego synka – przedszkolaka.
Po wysłuchaniu krótkiego wykładu na temat pisania poezji, uczniowie rozpoczęli swoje zadanie, pisząc wiersz o tematyce przedszkolnej, dotyczącej zabawek: misiów, lalek, samochodów, itp.
A co z tego wynikło, osądźcie Państwo sami. Poniżej prezentujemy dwa wiersze uczniów klasy VI:
„W sklepie zabawkowym”
D. Życzyńska
Może wy tego nie wiecie,
Na regale w Nowym Świecie,
Siedzą sobie pajacyki,
Plotą lalkom warkoczyki.
Dzisiaj bal urządza Misiek,
Przyjdą lalki, konik, Rysiek,
Będą tańce, aż do rana!-
Krzyczy lalka roześmiana.
Wszystkie lalki już gotowe!
Lśniące sukieneczki nowe,
Różowiutkie pantofelki,
I gotowe już panienki…
„Na półce”
J. Al.-Sulwi
Na półce stoją żołnierzyki,
Obok nich różne rycerzyki,
I szukając nowej walki,
Atakują nawet lalki.
Atakując nowe grody,
wrogowie nie mieli swobody,
w końcu patrzą, a tu Smok,
z nim walczyli cały rok.
Kolejne spotkanie w ramach warsztatów literackich, o tematyce jesiennej, odbędzie się 25 listopada 2011 r.