Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27097417 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2012

O książce "MALARKA z SZANGHAJU" J.C.EPSTEIN w DKK w Filii nr 5

07-04-2012

Malarka z Szanghaju – Spotkanie DKK dla dorosłych

w Filii nr 5

 

            Była dziewczyną, sprzedaną w wieku 14 lat do domu publicznego. Urodą zwracała uwagę wielu, ale ten, który wyciągnął do niej pomocną dłoń, spostrzegł w niej coś więcej - walory umysłu oraz talent plastyczny. Uczynił z kurtyzany swą konkubinę, kolejno żonę, zachęcał ją do nauki i wychodzenia naprzeciw stereotypom obecnym w tradycyjnej, od wieków niezmiennej chińskiej obyczajowości. Uczeń przerósł mistrza. Pan Yuliang stała się słynną malarką. Ukończyła Szkołę Sztuk Pięknych w Szanghaju, studiowała też w Lyonie, Paryżu i Rzymie.
W swych pracach łączyła techniki zachodnie z tradycyjnymi chińskimi. Wiele obrazów Pan Yuliang stanowią akty, często pojawia się w nich motyw miłości macierzyńskiej. Malując nagie kobiece ciało artystka łamała chińskie tabu i mimo dostrzeżenia jej talentu, wystawy prac malarki w ojczyźnie, jeszcze w latach 90. wzbudzały kontrowersje. Podobnie w Europie, choć nie bojkotowano jej twórczości, za życia nie była doceniona.


Książka Jennifer Cody Epstein, w której pisarka przedstawiła losy Pan Yuliang stanowiła przedmiot rozmowy, podczas spotkania DKK dla dorosłych w Filii nr 5. Powieść podobała się Klubowiczkom, więc z przyjemnością rozmawiałyśmy o głównej bohaterce. Autorce udało się tak zbudować fabułę, że początkowo czytelnik ma wrażenie, iż ma do czynienia z opowieścią  o chińskim kopciuszku ale wraz z upływem stron wie, że to utwór o artystce. Dodatkowym walorem „Malarki…” jest tło społeczno-obyczajowe. Widzimy stare tradycyjne Chiny i pojawiające się przemiany, a wraz z nimi komunizm.


W książce brakuje tylko, choćby kilku fotografii prac malarki. Gdyby były, wzbogaciłyby i uwiarygodniły odbiór. Jednak ten mankament zastąpiła prezentacja, zawierająca kilka najbardziej znanych obrazów słynnej chińskiej emancypantki - kobiety, która nie bała się walczyć o spełnienie własnych marzeń: (…) jeśli zrezygnuję ze sztuki, skończę, jedząc własne marzenia. A umarłe marzenia to coś dużo gorszego niż głód. To trucizna”.

A.Wiśniowska

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: