Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27106803 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2011

Mario Vargas LIosa: „Ciotka Julia i skryba” - spotkanie DKK

07-04-2011

Marcowe spotkanie DKK dla dorosłych w Filii nr 5 WiMBP w Rzeszowie, dotyczyło powieści Maria Vargasa LIosy „Ciotka Julia i skryba”. Klubowiczkom powieść bardzo przypadła do gustu. A ponieważ utwór noblisty jest wielowątkowy, napisany niezwykle obrazowym językiem, wiele było tematów poruszanych podczas dyskusji.


Uwagę Pań zwróciła ciekawa kompozycja książki: główna opowieść przeplatana jest odcinkami powieści radiowych- „fikcja w fikcji” ; świat przedstawiony, a w nim: kreacja głównego bohatera- Maria oraz autora powieści radiowych- Pedra Camacho. Sylwetka Pedra posłużyła nam do rozważań na temat artysty-pisarza i tworzenia przezeń utworów z tzw. niższej półki, a więc niekoniecznie bogatych w artyzm wypowiedzi, jednak słuchanych (w przypadku Camacho) przez rzesze odbiorców. Odniosłyśmy ów problem do czasów współczesnych i rozważałyśmy wpływ telenoweli na życie oglądających je ludzi. Bo przecież można powiedzieć, że aktualnie rolę powieści radiowych przejęły właśnie seriale. Oczywiście jest to przekaz za pomocą innych środków wyrazu, aczkolwiek również mamy do czynienia z masowym odbiorcą, który niekoniecznie rozdziela oglądaną fikcję od rzeczywistości.


„-Dlaczego tak ci się podobają powieści radiowe? -zagadnąłem babcię pewnego dnia.-Co w nich bywa takiego, czego na przykład nie mają książki?


-Są to historie bliższe życiu, bo kiedy słyszysz mówiące osoby, wszystko staje się bardziej realne(…).Zacząłem dopytywać się o to samo w innych domach moich krewnych, ale rezultaty pozostawały niejasne. Ciotkom(…) teatr radiowy podobał się gdyż bywał zabawny, smutny albo porywający, bo dostarczał im rozrywki i pozwalał marzyć, przeżywać rzeczy niemożliwe w ich rzeczywistym życiu(…). Kiedy je zapytałem, dlaczego podobał im się bardziej niż książki, protestowały: cóż to za głupstwa, jak można porównywać, książki to prawdziwa kultura, a teatr radiowy to zwykłe niedorzeczności dobre dla zabicia czasu.
Ale prawdą było, że żyły z uchem w radioodbiorniku, podczas gdy nie zdarzyło mi się widzieć, by którakolwiek z nich otworzyła książkę.”


Mario Vargas LIosa zauważył tę tendencję u ludzi już w latach 70. ale czytając jego słowa trudno nie dostrzec analogii do współczesności.


Na zakończenie spotkania zastanawiałyśmy się nad wartościami, jakie przez swą twórczość chciał czytelnikom przekazać autor. Dyskutowałyśmy więc m.in. o szacunku dla człowieka, moralności, o „życiu chwilą”. Ciotka Julia i skryba to jedna z tych książek, których się nie zapomina, a przyjemność płynąca z jej lektury jest nie do opisania. Pozycja obowiązkowa do przeczytania!!!!!


Aldona Wiśniowska

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: