Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27107613 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Legimi

 

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Archiwum wydarzeń 2019

Spotkanie DKK w Filii nr 10 - relacja

14-05-2019

Magdalena Grzebałkowska – „Komeda : osobiste życie jazzu”,

Evžen Boček – „Ostatnia arystokratka” - spotkanie DKK w Filii nr 10

 

 

Czwartkowe spotkania w naszej Filii są okazją do zapoznania się z ciekawą i wartościową literaturą. Tym razem omówione zostały dwie pozycje z klubowej listy: „Komeda: osobiste życie jazzu” Magdaleny Grzebałkowskiej i „Ostatnia arystokratka” czeskiego pisarza Evžena Bočka. Ta ostatnia książka to zabawna i pełna humoru opowieść o trudnym i wyczerpującym życiu współczesnych arystokratów próbujących utrzymać się w dzisiejszym świecie.

 

9 maja 2019 r. w Filii nr 10 Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Rzeszowie miało miejsce ostatnie w tym roku akademickim spotkanie słuchaczek Dyskusyjnego Klubu Książki przy Uniwersytecie Trzeciego Wieku.

 

Barbara Chmura Dyrektor WiMBP w Rzeszowie przekazała na ręce moderatora Klubu Małgorzaty Chlebowskiej podziękowania za współpracę z Biblioteką oraz zaangażowanie w promowanie czytelnictwa.

 

Jolanta Jędryka

 

----------------------------------------------

Magdalena Grzebałkowska „KOMEDA. Osobiste życie jazzu”

 

Kolejny raz Magdalena Grzebałkowska zdumiewa nas swoją dociekliwością i rzetelnością. Pracowała nad książką „Komeda. Osobiste życie jazzu” niemal trzy lata. W poszukiwaniu informacji o Krzysztofie Komedzie Trzcińskim odwiedziła kilka krajów Europy Zachodniej, Stany Zjednoczone, a nawet Rosję. Jak sama wspomina, niewiele doszukała się w archiwach, natomiast dużo informacji znalazła w dawnych wydaniach czasopism „Jazz”, „Jazz Forum” i „Ruch Muzyczny”. Jednak najważniejsze były dla Autorki, która cały czas uważa się za skromną reporterkę, spotkania i rozmowy z ludźmi. Zgromadziła adresy i telefony 156 osób! Do niektórych dotarła zbyt późno, inni nie chcieli z nią rozmawiać, ale w sumie udało jej się odbyć 82 spotkania. Tak jak w innych znanych nam książkach, także tutaj Magdalena Grzebałkowska tylko słucha i nagrywa, nigdy nie komentuje wypowiedzi swoich rozmówców. Często te same wydarzenia pamiętane są przez ich bezpośrednich uczestników inaczej, jednak Autorka przytacza wszystkie opowieści.

 

Dzięki jej benedyktyńskiej pracy poznajemy osobiste życie nie tylko Krzysztofa Komedy Trzcińskiego, ale także historię jazzu w Polsce. Przez książkę przewija się cała plejada nazwisk sławnych muzyków, kompozytorów i reżyserów filmowych. Niejako w tle uważny czytelnik dostrzeże również uwarunkowania i ograniczenia historyczne lat 40., 50., 60. - więzienia UB, cenzurę, powojenną biedę i trudności w przekraczaniu granicy. Zafascynowanie jazzem jako muzyką Zachodu, praktycznie zakazaną po tej stronie „żelaznej kurtyny” było wtedy wyrazem buntu i walki o chociaż odrobinę wolności. W dzisiejszych warunkach wręcz niewiarygodnie brzmią wspomnienia o młodych chłopcach, przesiadujących godzinami przy radioodbiornikach, aby słuchając koncertów jazzowych, poprzez zagłuszające trzaski próbować zapisać nuty. A potem jeszcze zabiegi o instrumenty! Poza pianinem czy fortepianem, wszystkie inne to były  przedziwne „składaki”. Do tego problemy z miejscem na próby, koncerty, strojami na scenę no i pokonanie cenzury …   

 

To było tak niedawno, kiedy w szufladach mieliśmy co najwyżej wkładkę do dowodu osobistego, umożliwiającą wyjazd do tzw. „demoludów”, a za kontakty z cudzoziemcami, czy korespondencję z rodziną za „żelazną kurtyną” można było trafić na „rozmowy”. To było tak niedawno, a już prawie o tym zapomnieliśmy, tak jak o Krzysztofie Komedzie Trzcińskim, którego 50. rocznica śmierci właśnie minęła. Dobrze, że w takim właśnie czasie książka Magdaleny Grzebałkowskiej przypomina postać jazzmana, który dla muzyki porzucił karierę lekarską, ale przede wszystkim znanego na całym świecie kompozytora muzyki filmowej.

 

Podczas lektury książki można się zastanawiać, co w życiu Komedy poszło nie tak, co sprawiło, że odszedł przedwcześnie, w tragicznych okolicznościach. Bo przecież inni artyści, z którymi się zetknął, żyją, tworzą, cieszą się z zasłużonej sławy… Gdzie była ta cienka, czerwona linia, której przekroczenie spowodowało katastrofę?

 

Myślę, że każdy, kto przeczyta książkę Magdaleny Grzebałkowskiej „Komeda. Osobiste życie jazzu”, będzie próbował znaleźć odpowiedź na takie, lub podobne pytania. Gorąco zachęcam do lektury! Czeka nas mnóstwo ciekawych, rzetelnie podanych dobrą polszczyzną informacji o „muzycznej Polsce” z czasów naszego dzieciństwa i młodości.


 

Maria Suchy

 

----------------------------------------------------------------------------

GALERIA

 

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: