Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27110170 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Aktualności

ROK KORCZAKA - zajęcia w Filii nr 7

23-03-2012
Fot. z portalu...

 

 „Rok Korczaka 2012”

 Janusz Korczak

 (22.07.1878-06.08.1942)

 

        Rok 2012 nazwany został Rokiem Korczaka. W związku z tym wydarzeniem Filia Nr 7 WiMBP w Rzeszowie przygotowała zajęcia nawiązujące do tej wspaniałej postaci. W zajęciach wzięli udział uczniowie kl. III z Zespołu Szkół Muzycznych Nr 2 (wych. p. D. Gasztych).


Janusz Korczak (1878-1942) - lekarz, pedagog, publicysta i pisarz dla dzieci i młodzieży był nietuzinkową postacią. Jego nowatorskie metody wychowawcze rzuciły nowe światło na sposób postępowania dorosłych wobec dzieci.                


Mówiąc o  wychowaniu najmłodszych Janusz Korczak wychodził z następującego założenia: „Szkoła winna być kuźnicą, gdzie wykuwają się najświętsze hasła [...] – ona najgłośniej wołać winna o prawa człowieka, piętnować najśmielej i najbezwzględniej to,  co jest w nim [życiu] zabagnionego; Dziecku potrzebny ruch, powietrze, światło – zgoda, ale i coś jeszcze. Spojrzenie w przestrzeń, poczucie wolności – otwarte okno. [...] ambicją wychowawcy być musi osiągać najpomyślniejsze wyniki drogą najmniejszych pogwałceń praw człowieka; Kochaj i dawaj przykład; Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz; Dziecko –  już mieszkaniec, obywatel i już człowiek. Nie dopiero będzie, a już. [...]. Lata dziecięce – to życie rzeczywiste, nie zapowiedź. Jeśli nie wie - wytłumacz. Jeśli nie może - pomóż”.


Z praktyki wychowawczej stosowanej w Korczakowskich Domach dość przejrzyście wyłaniają się zasady, na których Korczak opierał wewnętrzną organizację życia dzieci w zespole. Chodziło o to, aby:
-prowadzić stopniowo do usamodzielnienia dziecka przez stwarzanie sytuacji do wyłaniania się dziecięcej inicjatywy,
-czujnie obserwować codzienne zachowanie się dziecka, nie lekceważąc pozornie drobnych zjawisk,
-poznawać każde dziecko, a także, aby wewnętrzną organizację zakładu oprzeć na porozumieniu z dziećmi, na wzajemnej umowie.
Myślą przewodnią stworzonej przez Korczaka koncepcji pedagogicznej była troska o rozwój samorządności dzieci i młodzieży przejawiającej się w różnych formach ich aktywności. Prawidłowego rozwoju samorządności upatrywał Korczak szczególnie w prawidłowym funkcjonowaniu samorządu zakładowego. Najważniejsze jego organy to Sąd Koleżeński, Rada Samorządowa i Sejm Dziecięcy.
Koncepcję pedagogiczną Korczaka wzbogacały ponadto takie formy oddziaływań wychowawczych jak:
-wpisywanie się do księgi podziękowań i przeprosin,
-kategorie obywatelskie,
-kategorie czystości,
-nagradzanie w postaci pamiątkowych pocztówek,
-pełnienie dyżurów,
-plebiscyt życzliwości i niechęci,
-gazetka i wiele innych.

Studiując jego pisma pedagogiczne, odnajdziemy w nich apel do wychowawców, by zatroszczyli się  o takie prawa dziecka, jak:
-prawo do szacunku (dla niewiedzy, dla smutku, niepowodzeń i łez, dla misterium poprawy, dla młodego wysiłku i ufności, dla pracy poznania, dla tajemnic i wahań ciężkiej pracy wzrostu, dla własnych słabości),
-prawo do miłości (do piersi matki, atmosfery ciepła i troskliwości) i przyjaźni,
-prawo do tajemnicy (tajemnicy osoby, jak i własnych spraw, przeżyć i doznań),
-prawo do samostanowienia (prawo antytezy, prawo do oporu, do protestu, do upominania się i do żądania, do wypowiadania własnych myśli, do życia własnym wysiłkiem i własną aktywnością),
-prawo do własności (siebie  do samoposiadania i do swoich rzeczy),
-prawo do własnego rozwoju i dojrzewania,
-prawo do ruchu, do zabawy, do pracy i badania,
-prawo do sprawiedliwości w życiu.*  


Wymyślił zasady dotyczące zachowań dorosłych wobec dzieci noszące tytuł: „Apel Twojego Dziecka”.

Uczniowie wysłuchali życiorysu przeplatanego opowieścią o dzieciach z Domu Sierot  z książki Beaty Ostrowickiej „Jest taka historia: opowieść o Januszu Korczaku”. Książka ta rozpoczęła żywą dyskusję nad ochroną praw i sytuacją dzieci w czasach Doktora Korczaka, a także jego heroicznej postawy w obliczu holocaustu. Podsumowaniem lekcji była krzyżówka sprawdzająca znajomość omawianej postaci.

 

*Informacje zaczerpnięto z następujących serwisów internetowych:

 

http://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy-/materiay-edukacyjne/189-genialne-myli-janusza-korczaka

 

http://www.edukacja.edux.pl/p-1494-pedagogika-janusza-korczaka.php

 

 

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: