Stronę odwiedzono:
27108776 razy
|
„Zmierzyć satysfakcję i mieć satysfakcję, czyli jak samodzielnie, sprawnie i skutecznie przeprowadzić badania użytkowników” – relacja ze szkolenia online
26 stycznia 2022 r. w godz. 10.00 – 12.00 odbyło się szkolenie online „Zmierzyć satysfakcję i mieć satysfakcję, czyli jak samodzielnie, sprawnie i skutecznie przeprowadzić badania użytkowników”, zorganizowane przez Dział Instrukcyjno-Metodyczny Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie. Wzięli w nim udział przedstawiciele 61. bibliotek publicznych woj. podkarpackiego biorących udział w projekcie Analiza Funkcjonowania Bibliotek (AFB).
Szkolenie prowadziła Aldona Zawałkiewicz, dyrektor Biura Zarządu Głównego Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, członek zespołu ds. badania efektywności bibliotek, współautorka poradnika „Jak przeprowadzić badania satysfakcji użytkowników biblioteki”.
Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich od 2010 r. realizuje ogólnopolski projekt „Analiza Funkcjonowania Bibliotek (AFB). Celem projektu jest opracowanie, wdrożenie, a następnie upowszechnienie jednolitych metod oraz narzędzi służących do systematycznej oceny działalności bibliotek naukowych, pedagogicznych i publicznych.
Uczestnictwo w projekcie AFB polegające na zarejestrowaniu biblioteki i wypełnieniu formularza danymi statystycznymi pozwala na bezpłatne wykorzystanie narzędzia ułatwiającego gromadzenie, archiwizowanie i analizę danych statystycznych oraz automatyczne generowanie wskaźników efektywności własnej biblioteki i porównywanie ich z uśrednionymi danymi określonej grupy bibliotek.
Prowadząca omówiła znaczenie wskaźnika „Satysfakcja użytkowników” w badaniach efektywności. Zaprezentowała korzyści z prowadzenia badań oraz bezpłatne materiały i narzędzia zamieszczone na stronie AFBP (poradnik, filmy instruktażowe, kwestionariusze ankiet, arkusze kalkulacyjne do wyznaczania próby badawczej, arkusz kalkulacyjny do analiz danych zebranych z wykorzystaniem ankiet). Przedstawiła kwestie związane z organizacją i realizacją badań (termin i czas, miejsce, promocja, dystrybucja ankiet), przetwarzaniem uzyskanych danych przy pomocy arkusza kalkulacyjnego, analizą danych i ich graficzną prezentacją oraz z przygotowaniem raportu końcowego z przeprowadzonych badań. Systematyczne prowadzenie badań (co 3-4 lata) umożliwia porównywanie wyników w czasie i monitorowanie zmian.
Badania satysfakcji użytkowników są ważnym elementem usprawniającym zarządzanie w bibliotekach. Stanowią istotne narzędzie pozwalające na poznanie jakości pracy biblioteki poprzez zmierzenie poziomu zadowolenia z całości oraz z poszczególnych usług przez nią świadczonych. Ułatwiają przeprowadzenie diagnozy mocnych i słabych stron działania i sposobów korzystania z biblioteki, co jest nieocenione przy formułowaniu planów strategicznych. Pozwalają na poznanie potrzeb i oczekiwań użytkowników, wskazują najczęściej wykorzystywane usługi oraz wyznaczają wskaźnik „Satysfakcja użytkowników”. Dzięki wynikom badań możliwe jest spojrzenie na bibliotekę oczami klienta i dostosowanie oferty kulturalno-edukacyjnej do jego oczekiwań.
Szkolenie zostało zorganizowane za pośrednictwem platformy Zoom.
Małgorzata Sierżęga
Dział Instrukcyjno-Metodyczny
WiMBP w Rzeszowie
----------------------------------------------------------------------