Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27124557 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Aktualności

TADEUSZ KANTOR – ARTYSTA KOŃCA DWUDZIESTEGO WIEKU – wystawa

07-04-2015

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

zaprasza na wystawę

 

 

Tadeusz Kantor – artysta końca dwudziestego wieku

 

 

Ekspozycję można zwiedzać od 3 kwietnia do 5 maja 2015 r.

Budynek WiMBP w Rzeszowie przy ul. Sokoła 13

w godzinach otwarcia biblioteki

 

 

Wstęp wolny!

 

W związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą urodzin Tadeusza Kantora, WiMBP w Rzeszowie przygotowała  wystawę prezentującą materiały dotyczące Jego życia, działalności i twórczości. Są to głównie wydawnictwa albumowe oraz artykuły z czasopism, dokumentujące dorobek teatralny i plastyczny artysty. To także zbiory opublikowanych rysunków Tadeusza Kantora nawiązujące do spektakli: „Umarła klasa”, „Wielopole, Wielopole” oraz „Nigdy tu już nie powrócę”.

 

Tadeusz  Kantor – jeden z najwybitniejszych twórców polskiego teatru, reżyser, scenograf, malarz i grafik, założyciel awangardowego Teatru Cricot 2 w Krakowie.

 

Urodził się 6 kwietnia 1915 r. w Wielopolu Skrzyńskim, gdzie spędził swoje dzieciństwo. Szkołę średnią ukończył w Tarnowie. W latach 1934-1939 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych malarstwo i scenografię. Podczas okupacji niemieckiej Tadeusz Kantor założył w Krakowie konspiracyjny Teatr Niezależny, w którym wystawiał dla zaufanej publiczności repertuar narodowy, m.in. „Balladynę” Juliusza Słowackiego i „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego.

 

Po wojnie włączył się aktywnie w odbudowę życia artystycznego; był m.in. współorganizatorem I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 r. Jako scenograf współpracował z krakowskimi teatrami. Po wizycie w Paryżu (1955) zaczął jako pierwszy w Polsce uprawiać własną odmianę malarstwa informel, którego idee próbował przenieść na grunt teatralny w założonym wraz z Marią Jaremą Teatrze Cricot 2 („Mątwa”, 1956; „Cyrk”, 1957).

 

W 1965 r. zrealizował swój pierwszy happening Cricotage (warszawski Pałacyk Sztuki), a później „List” i „Lekcję anatomii II” (1969, we współpracy z Galerią Foksal), a także „Panoramiczny happening morski” (Osieki, 1967). Przez pierwsze 20 lat Kantor wystawiał wyłącznie sztuki Witkacego, a później również własne. W 1975 r. ogłosił „Manifest teatru śmierci” i wyreżyserował „Umarłą klasę”. Spektakl ten przyniósł mu międzynarodowe uznanie. Przejmująca atmosfera „teatru śmierci” i związana z nim metafora powrotu, cytaty – „klisze pamięci”, korowody charakterystycznych postaci (Człowiek z Walizką, Dwóch Chasydów) i rekwizyty (np. Deska ratunku), były od tej pory stale obecne w teatrze i sztuce Kantora, która w coraz większym stopniu eksplorowała obszar osobistej i zbiorowej biografii („Wielopole, Wielopole”, 1979).

 

Charakterystyczną cechą jego twórczości było łączenie dyscyplin, stąd też znacząca obecność malarstwa w jego teatrze; ostatni spektakl („Dziś są moje urodziny”, 1990) rozgrywał się w pustych ramach obrazu. Liczne podróże zagraniczne i kontakt ze światową awangardą skutkowały w jego sztuce otwieraniem coraz to nowych wątków i manifestami, wyjaśniającymi artystyczne motywy przemian. Stworzył bezprecedensowy, odrębny także w warstwie językowej autokomentarz do niemal całej swojej twórczości, składający się z wielu stron tekstów, rysunków i objaśnień. Sam siebie określał jako artystę wędrowca i wiecznego awangardzistę, a sztukę jako wieczną podróż i tułaczkę. Teatr Kantora przeistaczał się kolejno w teatr autonomiczny, teatr informel, teatr permanentnego rozwoju form teatralnych, teatr zero, teatr popularny, teatr niemożliwy oraz teatr śmierci (1975), od którego rozpoczęła się wielka, międzynarodowa kariera i sława artysty. Powstały wówczas jego najwybitniejsze spektakle: „Umarła klasa”, „Wielopole, Wielopole”, „Niech sczezną artyści”, „Nigdy tu już nie powrócę” oraz spektakl, którego premiera odbyła się już po jego śmierci – „Dziś są moje urodziny”. We wszystkich tych spektaklach motywem głównym jest śmierć, przemijanie, pamięć.

 

Kantor był laureatem wielu nagród artystycznych oraz odznaczeń państwowych, polskich (1981, nagroda państwowa I stopnia) i zagranicznych, m.in. francuskiej Legii Honorowej. W 1981 r. w Krakowie powstała Cricoteka – ośrodek dokumentujący działalność Teatru Cricot 2.

 

Tadeusz Kantor zmarł 8 grudnia 1990 r. w Krakowie. Pochowany został na cmentarzu Rakowickim, w grobie oznaczonym postacią chłopca z „Umarłej klasy”.

 

Był jednym z najwybitniejszych XX-wiecznych reformatorów teatru. Ogromny wpływ na całą twórczość Kantora miało jego dzieciństwo, spędzone wraz z siostrą, mamą i babcią w Wielopolu Skrzyńskim, które w znacznym stopniu uformowało jego wyobraźnię i wrażliwość. Ówczesne Wielopole, sceny zapamiętane z życia jego mieszkańców, z życia parafii, plebanii, wpisane w czas I wojny światowej, wielokrotnie powracały jako motyw scen w spektaklach Teatru Cricot 2. Jednak najbardziej swoją rodzinną miejscowość rozsławił Kantor sztuką „Wielopole, Wielopole”, w której powrócił do klisz pamięci z okresu swojego dzieciństwa. W 1983 r. wrócił do Wielopola Skrzyńskiego, by wystawić ją w miejscowym kościele. Również wiele postaci i rekwizytów to symbole podkarpackich miejscowości: Wielopola, Ropczyc, Strzyżowa, Frysztaka czy Pstrągówki. W swoich spektaklach uwieczniał Kantor zachowane w pamięci z czasów swojej młodości obrazy i postaci oraz klimaty miasteczek województwa podkarpackiego.

 

W celu upamiętnienia i uczczenia wybitnego Wielopolanina, w jego rodzinnej miejscowości w 1996 r. utworzono Izbę Pamięci Tadeusza Kantora – obecnie Ośrodek Dokumentacji i Historii Regionu – Muzeum Tadeusza Kantora, mieszczący się w starej plebanii, miejscu jego urodzin. Zwiedzający mają okazję zapoznania się z pracami scenograficznymi, jego korespondencją i zapiskami reżyserskimi oraz słynnymi rekwizytami ze sztuk Kantora.

 

Ewa Ferenc

 

Wystawę można zwiedzać od 3 kwietnia do 5 maja 2015 r. w godzinach otwarcia biblioteki przy ul. Sokoła 13.

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: