Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27120070 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Aktualności

„RUSZŻE GŁOWĄ, ZMIERZ SIĘ Z MOWĄ”, czyli radość mówienia i czytania na co dzień - warsztaty profilaktyki logopedycznej

10-10-2013

„RUSZŻE GŁOWĄ, ZMIERZ SIĘ Z MOWĄ”,
czyli radość mówienia i czytania na co dzień -

warsztaty profilaktyki logopedycznej dla bibliotekarzy

 

3 i 4 października 2013 roku w sali konferencyjnej WiMBP w Rzeszowie odbyły się, zorganizowane przez Dział Instrukcyjno-Metodyczny, warsztaty profilaktyki logopedycznej „Ruszże głową, zmierz się z mową”, czyli radość mówienia i czytania na co dzień.  W dwóch 10 godzinnych warsztatach wzięło udział 33 bibliotekarzy z podkarpackich bibliotek publicznych.

 

Uczestników warsztatów przywitała Pani Barbara Chmura, dyrektor WiMBP w Rzeszowie.

 

Głównym celem warsztatów było zyskanie nowego spojrzenia na akt mowy i czytania oraz zachęcenie pracowników bibliotek publicznych do podjęcia w swoich placówkach działań z zakresu profilaktyki logopedycznej. Prowadząca warsztaty, Pani Iwona Podlasińska, pedagog, filolog, logopeda, trener Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA oraz pracownik Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu, omówiła w pierwszej części zajęć zagadnienia związane z powstawaniem mowy u dziecka oraz czynniki wpływające na prawidłowy rozwój mowy we wczesnym dzieciństwie (właściwa opieka medyczna, prawidłowy rozwój psychomotoryczny i społeczno-emocjonalny, prawidłowe odżywianie, właściwa postawa rodziców i opiekunów). Mowa dziecka kształtuje się w ciągu kilku lat. Według prof. Leona Kaczmarka wyodrębnia się cztery okresy w rozwoju mowy: okres melodii (0–1 r. ż.), okres wyrazu (1–2 r. ż.), okres zdania (2–3 r. ż.) i okres swoistej mowy dziecięcej (3–7 r. ż.). Prawidłowy rozwój mowy każdego dziecka stanowi podstawę całkowitego rozwoju jego osobowości. Jeżeli mowa dziecka rozwija się prawidłowo, prawidłowo będzie się też rozwijać myślenie i inne procesy. Istotne jest kierowanie rozwojem mowy od najwcześniejszego dzieciństwa, ponieważ mowa nie jest umiejętnością wrodzoną. Dziecko przyswaja mowę od najbliższego otoczenia, a przede wszystkim od matki drogą naśladownictwa. Zaniedbania środowiskowe i brak prawidłowych wzorców może prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń lub wad wymowy (opóźniony rozwój mowy, jąkanie, seplenienie, kappacyzm, grammacyzm, mowa bezdźwięczna, reranie, pararotacyzm, nosowanie). Wczesne zapobieganie i korekcja wad wymowy to przede wszystkim zapobieganie późniejszym trudnościom i niepowodzeniom w wieku szkolnym. Dziecko, które źle mówi, słabo i mało czyta lub nie czyta wcale, pisze z błędami i ma trudności w swobodnym wypowiadaniu się. Wiele wad i zaburzeń mowy można uniknąć, pod warunkiem, że praca z dzieckiem rozpocznie się bardzo wcześnie (Klocki Logo prof. Bronisława Rocławskiego – do zabawy i nauki wymowy, czytania i pisania, „Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej – zestaw 18 zeszytów do nauki czytania dla dzieci z wadami wymowy lub niedokończonym rozwojem mowy). Pracę logopedy może wspomagać także bibliotekarz. Biblioteka publiczna jest szczególnym miejscem, w którym dziecko miło spędzając czas wolny, może nauczyć się nowych umiejętności słownych i językowych oraz obcować z poprawną i piękną mową.

 

W drugiej części warsztatów Iwona Podlasińska zaprezentowała ćwiczenia i formy zabawy usprawniające pracę narządów mowy oraz wdrażające do czytania ze zrozumieniem, które bibliotekarze mogą zastosować podczas zajęć czytelniczych w bibliotece publicznej: ćwiczenia oddechowe (pogłębianie oddechu, wydłużanie fazy wydechowej w pozycji leżącej, zabawa z piórkiem, fruwające kuleczki, gra w piłkę, dmuchanie kolorowych liści z drzewa), ćwiczenia słuchowe (zaczarowane dźwięki, dźwiękowe pudełka, gazetowe dźwięki, jadalna muzyka, instrumenty perkusyjne, jakie to zwierzę?, rytmizacja mowy, dźwiękowy obrazek, wizualizacja dźwiękiem, opowieść fabularyzowana „Historia miłosna z Doliny Uczuć” Charmaine Liebertz) oraz ćwiczenia muzyczno-ruchowe (piosenka na powitanie i pożegnanie, przystanek Zima, taniec integracyjny „Tęcza” i „Bałwanki”, taniec aktywizujący z chustą KLANZY, mówienie wiersza z pokazywaniem, sporty zimowe, taniec Czardasz – jedziemy do krainy Wiosna, etiuda muzyczna „Burza”, zabawa na letniej łące, piosenka „Kaczuszka” i „Żabka”, zabawa „Drwal”, przygotowanie do czytania – trójkąt, kwadrat, prostokąt, publikacja „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki” – zabawy bazujące na naturalnej aktywności dzieci). Do ćwiczeń usprawniających pracę narządów mowy dziecka doskonale nadają się książki z serii „Na końcu języka” wydawnictwa Literatura polecane także przez Polskie Towarzystwo Logopedyczne. Seria adresowana jest dla tych dzieci, które lubią zabawy językiem i chcą nauczyć się poprawnej wymowy. Krótkie, łatwe do zapamiętania wierszyki autorstwa Agnieszki Frączek pomogą dzieciom w nauce poprawnej wymowy i poznaniu zawiłości językowych, natomiast rodzicom, nauczycielom i bibliotekarzom pomogą w zapobieganiu wadom wymowy najmłodszych („Rymowane dranie, czyli wiersze trudne niesłychanie”, „Dranie w tranie, czyli wiersze trudne niesłychanie”, „Kelner Kornel i inne wiersze niesforne”, „Muł mądrala i innych wierszy co niemiara”, „Struś na cisie i inne fisie” – krótka inscenizacja „Teatr rąk, nóg i głów przedstawia”).

 

Na zakończenie zajęć wszyscy uczestnicy otrzymali materiały metodyczne i zaświadczenia ukończenia warsztatów.

 

Organizatorzy serdecznie dziękują Dyrektorom podkarpackich bibliotek miejskich, miejsko-gminnych i gminnych, którzy opłacili udział biorących w warsztatach bibliotekarzy. Dzięki ich zaangażowaniu i pomocy finansowej bibliotekarze zdobyli kolejne umiejętności, które będą mogli wykorzystać w pracy z dziećmi i ich rodzicami w bibliotekach.

 

Małgorzata Sierżęga
Instruktor WiMBP w Rzeszowie

 

----------------------------------------------------------------------------------------

GALERIA

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: