Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Rzeszowie

samorządowa instytucja kultury Województwa Podkarpackiego i Miasta Rzeszowa

Provincial and City Public Library in Rzeszow

municipal culture institution of Podkarpacie Province and City of Rzeszow

Воєводська і Міська Cуспільна Бібліотека у Жешові

PODKARPACKIE - przestrzeń otwarta

Rzeszów - stolica innowacji

Kultura w Rzeszowie

BIP WiMBP

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Rzeszowie

Licznik odwiedzin

Stronę odwiedzono:
27119480 razy

Pogoda

Swiat Pogody .pl

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

 


 


Kierunek Interwencji 1.1. Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych ze środków finansowych Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego

Współpraca z

Współpraca z

Współpraca z

SBP

DKK

Logowanie do SOWA2

 

Deklaracja dostępności

Przeszłość w pamiątkach ukryta

Academica - Cyfrowa Biblioteka Publikacji Naukowych

System informacji prawnej Legalis

Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

Kalendarz wydarzeń

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zapytaj bibliotekarza

fb WiMBP

 

Aktualności

BIBLIOTERAPIA W NOWOCZESNYM PROCESIE EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZYM - warsztaty II stopnia z biblioterapii dla bibliotekarzy

11-09-2013

BIBLIOTERAPIA W NOWOCZESNYM PROCESIE

EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZYM

- warsztaty II stopnia z biblioterapii dla bibliotekarzy

 

W dniach 5 i 6 września 2013 roku w sali konferencyjnej WiMBP w Rzeszowie przy ul. Sokoła 13 odbyły się, zorganizowane przez Dział Instrukcyjno-Metodyczny, warsztaty II stopnia z biblioterapii „Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacyjno-wychowawczym”. W dwudniowych warsztatach wzięło udział kolejnych 23 pracowników bibliotek publicznych województwa podkarpackiego, posiadających zaświadczenie ukończenia kursu I stopnia z zakresu biblioterapii.

 

Uczestników warsztatów przywitała Pani Monika Ohar-Pawiak,  zastępca dyrektora WiMBP w Rzeszowie.

Prowadząca warsztaty, Pani dr Wanda Matras-Mastalerz, pracownik naukowy Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, dyplomowany trener Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego, w pierwszym dniu omówiła zastosowanie biblioterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą w bibliotece
oraz zaprezentowała wykorzystanie odpowiednich tekstów edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach czytelniczych (dzieci niechętnie czytające, z zaburzeniami dysleksji i lateralizacji, ADHD, niepełnosprawne, borykające się z różnymi problemami i lękami). Podkreśliła, że odpowiednio dobrana lektura włączona w proces terapeutyczny pozwala zapomnieć dziecku o codzienności, łagodzi cierpienie spowodowane chorobą, pomaga w rozwiązaniu trudnego problemu i znalezieniu nowych celów życiowych. Wpływa także na poprawę poczucia własnej wartości, akceptację siebie takim, jakim się jest oraz uznanie własnych ograniczeń i zdolności (Potwór, Decyzja klasy Bruno Ferrero, Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń Nick Vujicic, Niosąca radość Krzysztof Czarnota, Przebudzenie Anthony de Mello, Bóg nigdy nie mruga Regina Brett, Weronika nie chce zostać modelką Francesca Capelli).

 

W drugim dniu warsztatów uczestnicy zostali zapoznani z metodami stymulacji pamięci i technikami szybkiego czytania. Aby człowiek mógł przeczytać tekst, zrozumieć go i zapamiętać musi wystąpić postrzeganie, impuls nerwowy (rozkodowanie), analiza, zrozumienie i zapamiętanie, tj. wszystkie etapy czytania. Istotnym zjawiskiem wpływającym na rozumienie tekstu jest antycypacja, czyli domyślanie się, odgadywanie przez mózg znaczenia wyrazów, uzupełniania drogą skojarzenia. Im więcej czytamy, tym szybciej dochodzi do rozpoznania słowa po jego wyglądzie. Na szybkość czytania ma wpływ wygląd słowa, jego długość, charakterystyczny kształt, a w szczególności górny zarys, co łatwo stwierdzić zakrywając dolną połowę wyrazu czystą kartką. Wówczas czytanie jest łatwiejsze, niż gdybyśmy zasłonili jego górną część. Podczas szybkiego czytania należy zwracać szczególną uwagę na stopień zrozumienia tekstu (ocenia się go procentowo).

 

Na zakończenie zajęć uczestnicy otrzymali zaświadczenie ukończenia kursu II stopnia z zakresu biblioterapii.

 

Zorganizowanie warsztatów było możliwe dzięki zaangażowaniu Dyrektorów bibliotek miejskich, miejsko-gminnych i gminnych, którzy opłacili udział biorących w warsztatach bibliotekarzy.

 

Oprac. Małgorzata Sierżęga

Instruktor WiMBP w Rzeszowie

_____________________________________________________________________________________________________________________

GALERIA

Redakcja witryny:
E-mail:

Copyright 2009 WiMBP Rzeszów.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ideo Realizacja:
CMS Edito Powered by: