Stronę odwiedzono:
27119480 razy
|
BIBLIOTERAPIA W NOWOCZESNYM PROCESIE
EDUKACYJNO-WYCHOWAWCZYM
- warsztaty II stopnia z biblioterapii dla bibliotekarzy
W dniach 5 i 6 września 2013 roku w sali konferencyjnej WiMBP w Rzeszowie przy ul. Sokoła 13 odbyły się, zorganizowane przez Dział Instrukcyjno-Metodyczny, warsztaty II stopnia z biblioterapii „Biblioterapia w nowoczesnym procesie edukacyjno-wychowawczym”. W dwudniowych warsztatach wzięło udział kolejnych 23 pracowników bibliotek publicznych województwa podkarpackiego, posiadających zaświadczenie ukończenia kursu I stopnia z zakresu biblioterapii.
Uczestników warsztatów przywitała Pani Monika Ohar-Pawiak, zastępca dyrektora WiMBP w Rzeszowie.
Prowadząca warsztaty, Pani dr Wanda Matras-Mastalerz, pracownik naukowy Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, dyplomowany trener Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego, w pierwszym dniu omówiła zastosowanie biblioterapii w pracy z dziećmi i młodzieżą w bibliotece
oraz zaprezentowała wykorzystanie odpowiednich tekstów edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach czytelniczych (dzieci niechętnie czytające, z zaburzeniami dysleksji i lateralizacji, ADHD, niepełnosprawne, borykające się z różnymi problemami i lękami). Podkreśliła, że odpowiednio dobrana lektura włączona w proces terapeutyczny pozwala zapomnieć dziecku o codzienności, łagodzi cierpienie spowodowane chorobą, pomaga w rozwiązaniu trudnego problemu i znalezieniu nowych celów życiowych. Wpływa także na poprawę poczucia własnej wartości, akceptację siebie takim, jakim się jest oraz uznanie własnych ograniczeń i zdolności (Potwór, Decyzja klasy Bruno Ferrero, Bez rąk, bez nóg, bez ograniczeń Nick Vujicic, Niosąca radość Krzysztof Czarnota, Przebudzenie Anthony de Mello, Bóg nigdy nie mruga Regina Brett, Weronika nie chce zostać modelką Francesca Capelli).
W drugim dniu warsztatów uczestnicy zostali zapoznani z metodami stymulacji pamięci i technikami szybkiego czytania. Aby człowiek mógł przeczytać tekst, zrozumieć go i zapamiętać musi wystąpić postrzeganie, impuls nerwowy (rozkodowanie), analiza, zrozumienie i zapamiętanie, tj. wszystkie etapy czytania. Istotnym zjawiskiem wpływającym na rozumienie tekstu jest antycypacja, czyli domyślanie się, odgadywanie przez mózg znaczenia wyrazów, uzupełniania drogą skojarzenia. Im więcej czytamy, tym szybciej dochodzi do rozpoznania słowa po jego wyglądzie. Na szybkość czytania ma wpływ wygląd słowa, jego długość, charakterystyczny kształt, a w szczególności górny zarys, co łatwo stwierdzić zakrywając dolną połowę wyrazu czystą kartką. Wówczas czytanie jest łatwiejsze, niż gdybyśmy zasłonili jego górną część. Podczas szybkiego czytania należy zwracać szczególną uwagę na stopień zrozumienia tekstu (ocenia się go procentowo).
Na zakończenie zajęć uczestnicy otrzymali zaświadczenie ukończenia kursu II stopnia z zakresu biblioterapii.
Zorganizowanie warsztatów było możliwe dzięki zaangażowaniu Dyrektorów bibliotek miejskich, miejsko-gminnych i gminnych, którzy opłacili udział biorących w warsztatach bibliotekarzy.
Oprac. Małgorzata Sierżęga
Instruktor WiMBP w Rzeszowie
_____________________________________________________________________________________________________________________
GALERIA